- ons 24 jul 2019, 23:55
Idag fick jag meddelandet ”Batteriladdningsfel-stanna snarast” . Chansade och kom hem(4 mil). Varningen slocknade och återkom 4 gånger under resan. Väl hemma mätte jag batteriet som låg på 12,5 volt. Testade även med motorn på,då sjönk det till 12 volt. Alltså är det generatorn som slutat ladda. Kollade på den,och upptäckte att den var oljig,och det verkade komma från filterbehållaren eller vad det är,strax ovanför generatorn. (Mörkt ute,ska kolla noggrannare i morgon) Så felet med laddningen är nog att jag har olja innuti generatorn nu.Googlade och insåg att jag inte var den första som råkat ut för detta. Hade Volvon inne för 1,5-2 månader sedan hos aukoriserad Volvohandlare,för service och kamremsbyte. Och då var dom förmodligen och bytte filtret med läcka som följd. Hur gör jag nu? Om det visar sej att dom slarvat,dragit åt filtret för löst eller kladdat runt med olja ovarsamt,nog f-n ska väl dom då stå för kostnadsfri reparation och utbyte av generatorn? Men jag antar att dom försöker slingra sej för att slippa,alt hitta på att det är nått annat,som dom förstås inte är ansvariga för. Bilen står hemma nu,så den lär väl bärgas till deras verkstad.ska ta bort kåpan och kolla vad oljan kommer ifrån för säkerhets skull. Känns som dom ska stå för bärgningskostnader också? Hur skulle ni gjort om det visar sej att det är dom som klantat sej? Vill ha bra argument om det skulle vara så. Bilen är en v60 awd aut 181 hk.