Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jfk
Idag fick jag meddelandet ”Batteriladdningsfel-stanna snarast” . Chansade och kom hem(4 mil). Varningen slocknade och återkom 4 gånger under resan. Väl hemma mätte jag batteriet som låg på 12,5 volt. Testade även med motorn på,då sjönk det till 12 volt. Alltså är det generatorn som slutat ladda. Kollade på den,och upptäckte att den var oljig,och det verkade komma från filterbehållaren eller vad det är,strax ovanför generatorn. (Mörkt ute,ska kolla noggrannare i morgon) Så felet med laddningen är nog att jag har olja innuti generatorn nu.Googlade och insåg att jag inte var den första som råkat ut för detta. Hade Volvon inne för 1,5-2 månader sedan hos aukoriserad Volvohandlare,för service och kamremsbyte. Och då var dom förmodligen och bytte filtret med läcka som följd. Hur gör jag nu? Om det visar sej att dom slarvat,dragit åt filtret för löst eller kladdat runt med olja ovarsamt,nog f-n ska väl dom då stå för kostnadsfri reparation och utbyte av generatorn? Men jag antar att dom försöker slingra sej för att slippa,alt hitta på att det är nått annat,som dom förstås inte är ansvariga för. Bilen står hemma nu,så den lär väl bärgas till deras verkstad.ska ta bort kåpan och kolla vad oljan kommer ifrån för säkerhets skull. Känns som dom ska stå för bärgningskostnader också? Hur skulle ni gjort om det visar sej att det är dom som klantat sej? Vill ha bra argument om det skulle vara så. Bilen är en v60 awd aut 181 hk.
Användarvisningsbild
av epostaren
Du har väl servicegaranti, så det borde vara verkstadens problem att fixa detta. Reklamera så fort du kan...
Användarvisningsbild
av Micce1980
Du ska som ovan höra av dig till dem snarast efter att du upptäckt felet. De har sedan rätt att ta ställning till detta samt ta beslut om hur de ska få bilen till sin eller annan verkstad, jag hade inte bokat bärgning själv då de har rätt att lösa detta själva.

Utöver det så hade jag ringt dem idag samt sagt att jag skickar ett mail om vad som kommit överens om för den svarande att bekräfta.

Surt men skit händer och hoppas att de sköter det snyggt
av jfk
Nu tog jag bort motorkåpan för att se bättre. Det är olja lite överallt som stänkt runt generatorn som ser ganska indränkt ut. Oljan som runnit in i den,har kastats runt i motorummet. Sambons grabb som är bilmek(ej på Volvo verkstad),kom förbi,och han torkade bort oljan från filtret,sen startade jag och vi såg hur ny olja trängde fram vid filtret. I morgon får Volvoverkstan ett argt samtal från mej. Med tanke på att jag servat bilen hos dom för nån månad sen,så måste väl det vara packningen till filtret dom pajjat. Det där blir svårt att förklara bort för dom. Kommer kräva nytt filter,att dom fixar generatorn samt tvättar bort oljan. Måste ju vara garanti på deras jobb va? Dom får fan bjussa på bärgning också.. Funderar på att låta Mekonomen eller nån annan firma,serva i fortsättningen. Förra gången jag lämnade den,började det skrapa i bromsarna 2 dagar senare. Åkte dit direkt. Då ursäktade dom sej att dom ”glömt” kolla bromsarna. Beläggen fram var tvärslut,men dom bjussad på nya skivor fram. Vetefan om man törs lämna bilen hos dessa pajjasar i fortsättningen. Men visst är väl det enda rätta att de tar på sej en sån här sak?
Användarvisningsbild
av Derank
Dom har servicegaranti så det blir inga problem, ring in i morgon så löser det sig. bromsklotsar slut missade de för mig ochså senast, fik nya for free då jag påpekade att det räcker inte till nästa service 2-3mm kvar

Nästa gång jag lämnar in på service tänkte jag lämna kameran igång bara för skojs skull, jag vet ju redan att de knappt gör nåt utöver oljebyte idag, men bara för att
av jfk
Ringde upp dom nyss,och det verkade inte vara helt ovanligt att sånt händer sa han. Bärgaren hämtar bilen snart. Så det slutar nog bra hoppas jag.
av jfk
Tack för era svar. Idag ringde dom och Volvon var klar på verkstan. Oljespillet på/i generatorn berodde på en spricka i filterhållaren. Fick en utbytesgenerator samt motortvätt. Remmarna hade klarat sej från kladdet. Blev nästan lite ställd när det var gratis. Hade förväntat mej nån kostnad. Så jag hade laddat upp med massa argument,haha. Blev så pass förvånad att jag av rena farten köpte skärmbreddare till min Duster. Nåväl,dom gjorde om,och rätt och jag blev nöjd. End of story.
Användarvisningsbild
av batmac
jfk skrev:Tack för era svar. Idag ringde dom och Volvon var klar på verkstan. Oljespillet på/i generatorn berodde på en spricka i filterhållaren. Fick en utbytesgenerator samt motortvätt. Remmarna hade klarat sej från kladdet. Blev nästan lite ställd när det var gratis. Hade förväntat mej nån kostnad. Så jag hade laddat upp med massa argument,haha. Blev så pass förvånad att jag av rena farten köpte skärmbreddare till min Duster. Nåväl,dom gjorde om,och rätt och jag blev nöjd. End of story.
Skönt att det löste sig! :-) Man behöver inte ha taggarna utåt som utgångspunkt, lite som det lät tidigare i tråden. Att dom minsan skulle få ett argt samtal. Man är mycket mer intresserad av att hjälpa en lugn och sansad person, min erfarenhet från serviceyrket iaf . Självklart får man vara frustrerad dock, det är naturligt och förståeligt. Väl mött! :-)
av jfk
Grannen lämnade in sin V70 efter en viltkrock på det stället,och han var inte glad när han fick tillbaka bilen. Vissa lampor funkade inte, läckage på spolarvätska bakom den nymonterade fronten,glömt montera höjdjustermotorn,mm. Så,ja,lite skeptisk var jag allt. Men våran bil fixade dom galant.
Beställa ny V90 T6 recharge

Om jag hade beställt en V90 hade jag kryssat […]

CTEK Laddare (connect kabel)

@NiklasXC70 , Jag gjorde så här https:[…]

Vad Volvo rekommederar idag vet jag inte. Jag tror[…]