Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Och innan ni svarar på meddelandet så har jag redan lämnat in den på Volvo.
Men det skulle ta en vecka innan de kunde titta på den, därför frågar jag nu här!

Igår vid middagstid, stod jag vid ett rödljus på tomgång och plötsligt dör bilen.
Alla varningslampor lyser, men allt funkar såsom stereo och fläkt m.m.
Men motorn dog...

Jag vrider på nyckeln och motorn startar i 1 sekund sen dör den, jag gör om det den dör efter 1 sekund igen, den kommer inte ens upp i 700 varv utan dör direkt.
Jag provar en 3.e gång men den dör efter 1 sekund och nu kommer ett felmeddelande upp i displayen: EL STARTSPÄRR SE MANUAL
Men manualen hade min polare redan tagit med sig och gått till närmsta ställe med telefon och ringt Assistans då våra mobiler va slut på batteri TYPISKT!
Skit samma, jag fatta inte va EL STARTSPÄRR SE MANUAL menades så jag provade att stänga av bilen, låsa den och sen låsa upp den igen och i med nyckeln.
Vrider om och samma sak igen! dör efter 1 sekund innan 700 varv och alla lampor lyser, MEN nu står det i displayen: MOTORPRESTANDA NEDSATT.

Bilen har gått 5.100 mil och är fullt servad.
Vad kan vara fel?
Och nej nej nej jag vill inte höra -Åk in till Volvo för avläsning av felkoder.
Den står som sagt på Volvo men dom hinner inte kolla på den inom en vecka så jag orkar inte gå vara orolig på vad felet KAN vara.
Därför frågar jag er som kan här inne...
Åker bort i helgen, vill veta om jag ska komma tillbaka hem eller om det kommer kosta skjortan så jag ska håla mig borta!

CarMan vad KAN det vara? (W)
Frigge vad KAN det vara? (W)

Nån annan?
Användarvisningsbild
av greeeken
Hade exakt samma symptom på min.
Det var batteriet som var trasigt.
Allt funkade bilen startade o dog efter 1 sekund oavsett hur mkt ja varvade.
En cell ibatteriet var trasigt.
nytt batteri o felsökning gick p ca 2300 kr hos volvo.
Så testa me ett annat batteri, vem vet det kan vara det.
För mig hjälpte inte starthjälp alls .
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Aha...

Problemet är att bilen står på Volvo redan.
Kanske inte gör mig poppis gå dit o rota?
Användarvisningsbild
av greeeken
VolvoBengan skrev:Aha...

Problemet är att bilen står på Volvo redan.
Kanske inte gör mig poppis gå dit o rota?
Det är din bil du gör som du vill med den.
Det kommer ju iallfall stå där i nån vecka så gå dit o kolla.

Ja hade min opel inlämnad en ggn i tiden (3 år sen)
Den stog där i 2 månader för att dom inte hade tid, ja gick dit o fixade o donade själv, den stog ute på parkeringen då.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Okej!

Ska ta mig dit i eftermiddag o byta batteriet själv.
Tror du man får låna ett på Volvo?
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Förresten, några fler som har en aning om vad det kan vara?

Pratade nyss med Volvo och de sa att det inte lät troligt det va batteriet det va fel på då startmotorn trots allt går igång på rätt sätt och inte går segt m.m.

Men OM det nu skulle visa sig efter de är klara med bilen att detta va felet, DÅ ska jag INTE betala deras felsökningsavgift tror jag.
Fick namnet på killen och han lär komma ihåg samtalet.
Användarvisningsbild
av greeeken
VolvoBengan skrev:Förresten, några fler som har en aning om vad det kan vara?

Pratade nyss med Volvo och de sa att det inte lät troligt det va batteriet det va fel på då startmotorn trots allt går igång på rätt sätt och inte går segt m.m.

Men OM det nu skulle visa sig efter de är klara med bilen att detta va felet, DÅ ska jag INTE betala deras felsökningsavgift tror jag.
Fick namnet på killen och han lär komma ihåg samtalet.

Tror nog inte dom är så snälla att de lånar batteri.
Varför ska du betala för felsökning om dom inte gjort en..
Ja min startmotor gick oxå runt normalt enligt volvo ,fast bilen startade o dog direkt.
Kan ju oxå vara så attden behöver uppdateras me programvara.
Har för mig att min bil dog ibland o att en uppdatering gjordes på den.
Men minns inte riktigt, kolla me Carman o så om sådant har förekommit.
av Martinus
Exakt samma sak hände mig förra veckan. Dog i en korsning, startmotor går runt och den tänder till men startar ej. Bytte batteri utan resultat. Ska hyra ett släp och köra den till verkstad till veckan.
av Frigge
Problemet verkar vara just startspärren, därför startar den för att sen stängas av. Vad som är fel är svårt att säga men batteriet tror jag inte ett dugg på. Kan vara antennringen,kan räcka med en uppgradering, vet att vissa årsmodeller har lite för kort kommunikationsintervall med tändningsnyckeln när den sätts i låset och därför händer detta.
av Kena
Frigge verkar vara inne på rätt spår, batteriet i nyckeln kanske?
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]