Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag håller på att byta förarsidans drivaxel på min S80-99.
Går ju väldigt smidigt om man lossar övre bulten som håller ihop fjäderbenet så man kan vicka ut hela hjulnavet och trä ut axeln.

Men när jag ska ha dit den nya axel så får jag den inte att fastna i växellådan.
Min går in bra men har några milimeter kvar och sedan kan man dra den in och ut ca 5-6 milimeter. Känns som att den inte har hakat fast med segerringen...

Ska den sitta helt stumt med "metallflänsen" hela vägen mot lådan?
Och hur ska det gå till? Man kan ju inte knacka mot knuten då den har damasken på...
Glappet ut och in på själva ytterdelen av knuten in i lådan är nog 1mm eller så. Dvs bara glappet i C-ringen.
5-6mm låter inte rätt.

(Jag förutsätternu att du INTE talar om själva inre knuten i sig själv, som SKA kunna förlängas / kortas per design)

Jämför gamla axeltappen med nya.
Är dom 100% lika?

Om ja, hur stort blir då glappet om du sätter dit den gamla igen, bara för att testa?

Ja, den ska ända in i lådan.
Men den har ju som en avfasning.
Bildsök på Google.

Du kanske inte har fått in den så den klickar i.
Nya C-ringen kanske är spänstigare än gamla.
Den var mycket riktigt inte i hela vägen. Skruvade bort bromsoket för att få lite bättre utrymme, och helt plötsligt klickade det till och axeln gled in på plats när jag kunde skjuta på lite mer bestämt. Nu när allt sitter som det ska kan jag inte rubba den inre delen av knuten alls. Verkar både glappfritt och tätt.

Tack för svaret!
Allt är enkelt när man kan det...

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]