UnleashFusion skrev: ↑mån 28 jan 2019, 20:14
ur denna tråd kanske du får svar: viewtopic.php?f=56&t=87126&p=1166562&hi ... 6#p1166562
Här kan du läsa den långa historien om Haldex Gen 5 och alla barnsjukdomar och begränsningar Gen 5 har, och hur man har löst en del av detta med olika mjukvaruversioner över tid
viewtopic.php?f=56&t=82318
En av de längsta trådarna på forumet....

Du kan få den summerad i 7 punkter
-Haldex har utvecklat Gen 1,2,3,4, varje generation har högre prestanda men också högre pris p.g.a. mera komponenter.
-BorgWarner från USA köper upp svenska Haldex 2010
-Nya ägarna och bilindustrin vill ha ett billigare system.
-2012-2013 Haldex släpper Gen 5 och sparar bort tryckaccumulator, ventilpaket, en lamell i lamellpaketet och oljefiltret för att få ned priset.
-Detta gör systemets hårdvara betydligt långsammare, något som man kompensera med att mjukvaran kopplar in AWDn oftare och tidigare "just in case" det riskerar att börja slira, istället för när det händer som tidigare system gjorde.
-Det tar några generationer mjukvara innan man får till det bra., de senaste funkar relativt bra och driver relativt bra.
-Fortfarande är det viktigare att byta olja i Gen 5 så man sparat bort oljefiltret (finns bara ett grovfilter på pumpen) och att mjukvaran använder kopplingen betydligt mer än tidigare versioner eftersom den kopplas in ifall det riskerar spinna, inte bara när det faktiskt gör det..
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.