Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nåt har hänt. Färddatorn sade 7,5, vid pumpen 9,9! Nog för att den gissar generellt dåligt, ca 1 dl/mil fel, men nu börjar det bli löjligt. Aldrig förut mätt upp högre än 8,0 vid pumpen. Antalet kallstarter spelar in i precisionen, ju fler desto sämre noggrannhet. Tredje vintern jag har bilen så jag vet allt om hur bränslevärmaren påverkar.

(Luktar dessutom ganska mycket bensin baktill. Inget soppaläckage vid service i november, de sökte igenom ganska noga.)

Hur ser era avvikelser ut?

T3 -17 manuell.
På sommaren visar min (beroende på hur mkt kortkörningar man kör) hyffsat lika men förbrukningen i färddatorn brukar kanske ligga lite under än vad man räknar vid pumpen. Står det 0,9 på färddatorn så är det typ 0,92-0,93 vid pumpen.

Nu på vintern ligger min på runt 0,95-1 i färddatorn men runt 1,1-1,2 vid pumpen pga bränslevärmaren så dina siffror är nog inte så ovanliga om du kör kortare sträckor och ofta använder värmaren.
Perra83 skrev: mån 28 jan 2019, 15:59 Oftast vet man med sig varför bilen drar lite extra. Jag har aldrig haft någon bil där färddator stämmer med verkligheten.
Det har jag. Min förra s60 (2005) stämde helt otroligt bra. Stämde på hundradelen nästan jämt, sommar som vinter. Blev både förvånad och besviken på både nuvarande och förra v60:n där det kunde vara och är rejäla missvisningar. Sommar som vinter.
freda155 skrev:Nåt har hänt. Färddatorn sade 7,5, vid pumpen 9,9! Nog för att den gissar generellt dåligt, ca 1 dl/mil fel, men nu börjar det bli löjligt. Aldrig förut mätt upp högre än 8,0 vid pumpen. Antalet kallstarter spelar in i precisionen, ju fler desto sämre noggrannhet. Tredje vintern jag har bilen så jag vet allt om hur bränslevärmaren påverkar.

(Luktar dessutom ganska mycket bensin baktill. Inget soppaläckage vid service i november, de sökte igenom ganska noga.)

Hur ser era avvikelser ut?

T3 -17 manuell.

Felkalibrerad pump? Slog ifrån för tidigt förra tanken? Etc
Jag har kört och mätt förbrukning på hundratals olika bilar, så det finns fog när jag studsar till över en sopig färddator. Visserligen upptäckte jag nyligen att man faktiskt får ut korrekt hastighet via OBD:n, så det får en att fundera på om fler värden friseras för ägarens komfort. (Kylartemp är ju en klassisk bullshit-mätare för föraren) Måste få tag i en app som mäter förbrukning och se om det är bilen som räknar fel, eller om resultatet bara snyggas till på vägen till mätartavlan.

Märkte första vintern att felvisningen inte förändrades med avstängd "auto värme" och bränslevärmare.

Jag kan ju också tillägga att felvisningen är samma även sommartid. Så det har faktiskt inget med extravärmaren att göra, även om den tar soppa som bilen aldrig ser.

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]