Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scenix
Hejsan!
Ska köpa min första volvo och även min första bil. Va på bilhandlaren igår och kollade på en V60 2015 D4.
När vi test körde bilen så la jag märkte till att det knappt gick att lägga i 5ans växel när vi stod still. Är detta vanligt att man inte skall kunna göra detta vid låg hastighet eller när man står helt still?
av III
Har aldrig reflekterat över det men kan kolla lite senare när jag ska åka. Jag har bensinbil men tror vi har samma typ av växellåda.
av scenix
Under själva körningen kändes det som vanligt men just när vi stod still gick det inte att få i 5:ans växel. vet inte om det va problem med 6an också då det va svärfar som testade och även påpekade det.
av scenix
III skrev: lör 26 jan 2019, 10:20 Har aldrig reflekterat över det men kan kolla lite senare när jag ska åka. Jag har bensinbil men tror vi har samma typ av växellåda.
Hade tänkte köpa bilen idag om det är vanligt.
Hade vart väldigt tacksamt att du skrev så fort du vet
tack!
Användarvisningsbild
av fjohan82
scenix skrev: lör 26 jan 2019, 10:31
III skrev: lör 26 jan 2019, 10:20 Har aldrig reflekterat över det men kan kolla lite senare när jag ska åka. Jag har bensinbil men tror vi har samma typ av växellåda.
Hade tänkte köpa bilen idag om det är vanligt.
Hade vart väldigt tacksamt att du skrev så fort du vet
tack!
Stressa för Guds skull inte vid ett bilköp. Det är det värsta man kan göra... Typ.
av Lövet
Chansen att femmans växel är trasig är extremt liten, det är inte en växel som "slits" på samma sätt som 1-2-3. Jag tror bilen är felfri utan att egentligen ha testat. Men allra bäst är ju att testa en likadan.
av III
Nu har jag testat på min. Gick inte få i femman när jag stod still med motorn av. Gick efter att jag lagt i annan växel och sen femma. Min fungerar bra och gått 1500 mil så det ska nog vara så.
av pergrein
Är toligen för att du passerar läget där backspärren normalt är när du kör. Man får inte föra spaken max höger för att få i 5:an när man står still.

Mvh
Per
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]