Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av patcoh
Hej! För en månads tid sen köpte jag min första Volvo nån gång, en 02-modell V70 XC, eller XC70 om ni vill. Jag fick den rätt så billig av en polare, för den har haft lite startproblemar som jag nu har löst. Men förre veckan slutade speedometeret fullständigt att fungera, och det är ju lite tråkigt att inte veta hur mycket bensin jag har kvar. Och killarna på besiktningen kommer väl troligen hellre inte bli så himla imponerad över detta :oops:

Jag har läst på norska sidor (då jag är norsk, men bor i Sverige) att det här är ett vanlig problem på min årgång, och att det kostar ungefär 10.000 kr att fixa, för att det inte bara är att byta med ett man hittar på skroten. Så finns det nån här som har tips på hur man kan lösa det på ett billigare sätt? Troligen är väl inte jag den första med såhär problem...

Bild

Såhär ser det alltså ut, liiiite tråkigt att inte veta. Fast! Konstigt nog verkar varningsljusen för helljus och sätebälten fungera fortfarande, fast allt annat funkar inte.
Problem med lödningarna i DIM (Driver Information module) är otroligt vanligt på årsmodell 2002.
Allt kan hända. Rusande klocka, varningslampor lyser utan anledning, färddator som inte fungerar osv.

Om du lyser på instrumentet med en ficklampa, fungerar mätarna, fast ingen belysning?

Det kan också vara vredet du ställer ljusstyrkan med.
Uteslut det FÖRST!

Lyser det i mittenpanelen?
(Framför växelspaken)

Att få DIM omlödd kostar inga 10,000kr.
OBD tuning tar väl runt 2,500kr tror jag, (man skickar dit det, så fixar dom och skickar tillbaka
Det är väl investerade pengar.
MickeM skrev: lör 19 jan 2019, 16:40 Om du lyser på instrumentet med en ficklampa, fungerar mätarna, fast ingen belysning?

Det kan också vara vredet du ställer ljusstyrkan med.
Uteslut det FÖRST!

Lyser det i mittenpanelen?
(Framför växelspaken)

Att få DIM omlödd kostar inga 10,000kr.
OBD tuning tar väl runt 2,500kr tror jag, (man skickar dit det, så fixar dom och skickar tillbaka
Det är väl investerade pengar.
Hej, och tack för ditt svar! :) mätarna funkar hellre inte, så det är inte bara belysningen. Det borde jag kanske skrivit i min post... Har försökt ställa ljusstyrkan upp och ner, funkar för allt (typ ljuset i ratten, AC-kontrollerna, radion osv) men inget händer med DIM.

Jag med har hört att det här är rätt så normal fel, men är det alltså så enkelt att man kan skicka iväg till dom så löser dom det? Låter ju rätt så trevligt. Direkt innan det slutade fungera, fick jag upp varning för att jag borde ta SRS airbag service. Jag har aldrig i nån av mina förra bilar haft service på airbaggen, och tyckte det låt rätt så konstigt. Det har kanske inget med det här att göra dok?
Jag hade också "SRS airbag service" när mitt instrument krånglade, det är tydligen ett vanligt symptom. Kostar som sagt ca 2500 att få instrumentet renoverat. Ska du skicka iväg instrumentet så behöver du få någon att nolla felkoderna sedan också.
Storfot skrev: lör 19 jan 2019, 17:19 Jag hade också "SRS airbag service" när mitt instrument krånglade, det är tydligen ett vanligt symptom. Kostar som sagt ca 2500 att få instrumentet renoverat. Ska du skicka iväg instrumentet så behöver du få någon att nolla felkoderna sedan också.
Okej, men det låter bra! Har redan skickat dom mejl och frågat lite hur jag går till väga och hur lång tid dom behöver :)

En helt annan fråga, nån ting är fel med det ene ljuset bak, och jag undrar om jag skal byta båda två til facelift-varianten (05-08 mod) för jag tycker dom ser snyggare ut. Passar dom rakt på utan problem eller behöver man göra några anpassningar för att få det till att fungera?

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]