Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Vi åker med Volvon till Storbritannien till våren, men jag hittar ingen information om hur jag ska göra med halvljusen. De lär ju blända i vänstertrafiken, nån som åkt dit med egen bil? Vi behöver nog inte köra i mörker, är P-ljus plus dimljus tillåtna då?
Alla möjliga tips och råd om bilkörning utomlands emottages tacksamt, vi åker via Danmark, Tyskland och Holland.
Mvh Danne
Ser inte vilken modell du har, men P3 har åtminstone så man kan växla mellan höger/vänstertrafik i antingen lyktan eller via menyer på xenon. Halogen får man göra egna skärmar och montera dit enligt mall i den minst lästa boken.
Har kört tre år i rad,utan problem. Första året Merca 2005,sedan Jaguar 2011. Båda med halvljus på hela tiden. Åker du på motorvägar,så är du långt ifrån mötande trafik. Kanske ett problem på mindre landsvägar. Har själv inte haft några problem. Är det dagsljus,behöver du ju inte ha lysena på heller. Annars är det väl som förr,man får tejpa nåt ställe på strålkastaren
I bruksanvisningen brukar det finnas mall för hur man ska göra med ljusen. :)

Jag har åkt tåget flera gånger. Boka i god tid då det kan bli riktigt dyrt om man bokar sent.

Vid 3.30 i den här videon kan du se när jag kör på tåget från Engelska sidan. :)

Skickar upp en bild från en bruksanvisning från en äldre V70 jag hittade om hur man gör beroende på om man har xenon eller halogen.

Edit: bilden nedan blev suddig via tapatalk.. Laddade upp den här också:
https://i.imgur.com/UwBzcqv.jpg
Screenshot_20181111-001352_Drive.jpeg
Screenshot_20181111-001352_Drive.jpeg (24.56 KiB) Visad 2178 gånger
Bad drivers in sweden, det var nog något av det töntigaste jag sett på hela internet... :-o
På 85x70 finns ingen magisk inställning tyvärr, utan där lär ljusen ställas manuellt genom att skruva på skruvarna och ev. justera hela lyktan. Frågan om ens det går tillräkligt... Modeller för vänstertrafiken har helt andra lycktor, eller ja, reflektorer iaf, som är gjorda för just vänstertrafik
Någon mall i bruksanvisnen tror jag inte finns, modellen byggdes ju relativt långt före alla EU's nya direktiv.

pljus+dimljus bör vara tillåtna, UK är ju fortfarande bundna till EU's regler ett tag till.
Dimljus+pljus tycker jag låter som det vettigaste alternativet i det här fallet, om du inte vill kosta på en ljusbildsjustering där borta som kanske inte är tillräcklig ändå.
Men det bästa vore ju faktiskt om du frågade på ett engelsk forum hur reglerna är där borta.

.... Och bara för att vara nitisk så har ju faktiskt V70 -99 hela 2st skärmar :P färddatorn + trippmätaren :D

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]