Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noppe
Min automatlåda har strulat ett tag nu, slirat o huggt som fan. Spolade lådan i veckan och nu växlar den mjukt o fint igen MEN hugger/kastar i växeln när jag bromsar in o ska accelerera igen, typ när man svänger. Såg att ett fäste/bussning var jäkligt glappt på lådan. Någon som vet om det kan vara anledningen till att det känns som den ”kastar” i växeln?
av Zuckuss
Hej,

Först skulle det vara bra att få veta mer om vilken bil vi pratar om här - men symptomen du beskriver skulle jag tro lutar åt (enligt mig som glad amatör) att det skulle kunna vara:

Nedre främre motorfäste
https://vparts.se/se/xc70/volvo-xc70-20 ... -xc90.html
Har precis bytt på min XC70 D5 2007 Aut - den lilla bussningen är oftast helt slut.

Ventilpaket i automatlådan
Skulle kunna vara ventilpaketet i Aut lådan - har också haft lite smällande nedväxlingar och det ska tydligen kunna indikera ett ventilpaket som är på väg att ge upp.

Jag skulle börja med motorfästet - det byter du själv på under en timme.
Byt även övre fästet när du ändå håller på, eller varför inte samtliga motorfästen?
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?