NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xzyd
Hej!
Nu har något hänt med S40n, häromdagen när jag startade den så blinkade motorlampan och hela bilen skakade och gick ojämnt.
Fixade en felkodsläsare idag och kom fram till följande:
P0304 - Cylinder 4 feltändning detekterad
P0351 - Tändningsspole A primär/sekundär kretsfel.

Nu är jag ingen superkunnig mekaniker, jag är såpass händig att jag byter bromsar och andra lättare delar själv men när det kommer till motorproblem är jag helt grön.

Jag kan tänka mig att det är rätt så stor skillnad på "ingreppet" om det är en Cylinder som behöver bytas eller om det är en tändspole.
Finns det något enklare sätt att ta reda på exakt vad som är fel och behöver bytas utan att behöva lämna in den på en verkstad?

Kan nämna att jag kört på etanol de senaste 4 månaderna och det sista jag gjorde sist den fungerade var att tanka upp fullt, om det nu skulle spela någon roll.

Tack på förhand!

Screenshot_20180829-194957_Mobilscan.jpg
Screenshot_20180829-194957_Mobilscan.jpg (115.6 KiB) Visad 654 gånger
av JallooZ
Börja med att kolla om du får gnista å 4an. Köp en https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017037 och koppla mellan tändstift o tändspole o starta (smidigare än att kolla på tändstiftet) Blinkar lampan i jämn takt så verkar tändspolen funka. Är den död så byt tändspole/prova ny kabel. Har du gnista så gör ett kompressionsprov och testa byt tändstift/kabel
av Rådlös
Jag har enbart kört på E85 dom senaste 8 och ½ åren och inte upplevt några problem med det. Du skall nog rikta in dig på dom felkoder du har fått fram. Åtgärda dom och fortsätt med E85!
Laddningsfel service snarast?

Mätte laddning på tomgång och d&a[…]

Värme Cirkulation

..hade du också taskig värme på[…]

Värmare XC60 22-

Anledningen till att motorn inte längre v&aum[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]