Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej..

Som jag tidigare har skrivit så är min vevhusvent. tät på S60n 2,5T med följd att jag har ett i mitt tycke högt övertryck i vevhust.. Som att öppna en colaflaska när man vrider på oljelocket på tomgång..
Har inte haft möjlighet att byta ännu men har fått bra feedback från detta forum..

Nu till det riktiga problemet..
Har just fått ett pendlarjobb, ca 3 mil enkel resa, önskar dock inte köra mer än nödvändigt..

Kan jag ta bort o-ringarna från oljestickan så att trycket sjunker/jämnas ute lite ??

Är pinsamt medveten att detta inte är en bra lösning men jag pratar om en högst temporär lösning som är några veckor lång...

Tankar och idéer runt detta mottages tacksamt..
Det är väl enklast att låta bli att trycka ner oljestickan helt. Annars är ju ett vanligt fel på dessa att slangen som går från toppen ner till oljefällan går av (den är av plast från fabrik och byts till en av gummi), så det skulle väl gå att göra ett sabotage på den slangen om det ändå ska bytas. Men förutom att det inte är lagligt att åka utan sluten vevvent så riskerar man att motorn trycker ur sig olja den vägen också.

Men generellt känns det som att om du ska ge dig på att göra något är det nog bättre att åka till någon lokal bilmeck och se om de har tid att fixa felet...

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]