Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nisse0911
Hej

Jag behöver lite hjälp, har en Volvo 850 - 92 som stått ett bra tag utan användning men som jag tog över och fått igång och gjort besiktning på, fick sedan lite åtgärdspunkter som jag fixade. Nästa gång så blev den besiktigad utan anmärkningar och det enda som jag gjort är bytt bromsklossar runt om, bränslefilter och nya lykthus fram och tvättat upp den.

Nu däremot så har den börjat tjura och vill inte starta till o från, ibland startar den på första försöket och ibland tar det fler försök. Men väl på tomgång (om den går igång) så låter den väldigt bra. Sen kan jag vara ute och köra då börjar bilen som rycka och gå dåligt som att den vill till att dö om jag gasar men lyckas jag då trycka in kopplingen så låter den som normalt och går bra.

Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Mvh
av Nisse0911
Hej

Tack för ditt svar, som jag förstår är rotorn dit tändstiften går och tar vägen ifrån toppen av motorn? sitter på sidan av motorn. Vart sitter fördelaren?

nvm såg nu att fördelaren sitter som ett lock över rotorn om jag såg rätt? :), kan dessa två orsaka detta fel?
Mvh
av Nisse0911
Hej
Imorse då jag prövade starta den så gick den igång men det tickade ifrån motorn, då jag gasade ökade tickandet. Men då prövade jag bara starta om bilen då försvann missljudet helt.

Men ska pröva byta det du har sagt ovan, tack för din hjälp :)
/ mvh Nisse
av Nisse0911
Hej

Jag har ikväll bytt tändstift fördelarlock, rotor, men ej tändkablar tänkte pröva om det räcker med det, har inte vågat fara och köra något ikväll men den startade på första försöket och verkade gå som den ska får pröva mer imorgon. Dock är det ett "tickande" ljud som låter ifrån motorn blir mer frekvent med gasen om jag trycker på den, startar jag då om den kan detta ljud vara helt borta är det något att vara orolig över eller gör bilen bara så ibland?

Tack för era svar ni är guldvärd som orkar engagera er i oss amatörer :D
Mvh / nisse.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]