- fre 04 maj 2018, 19:57
#1247991
Bilen startar inte. Batteriet är OK och startmotorn snurrar men den tänder inte. Bensin finns. Jag börjar misstänka att det är bränslepumpen då jag efter ett par startförsök plockade upp ett av tändstiften och det inte alls såg blött ut. Då jag vrider om nyckeln hör jag tydligt att det klickar till där bak. Säkringen till pumpen är också kollad.
Då jag öppnar luckan till bränslepumpen bak i skuffen (bilen är en kombi) blir jag ändå lite osäker. Det finns tre stycken kontaktstycken varav det mittersta har två trådar och som verkar gå direkt till pumpen. Då jag kopplar in multimetern och vrider om tändningen går spänningen i kontakten upp till 12V och sen direkt ner till 0V. Trots att jag kontakten lös hör jag att det klickar till där bak då jag vrider om tändningen. Hur kan det göra det? Är det fel kontakt jag mäter på eller vad är det som klickar?
Sen prövade jag att Ohm-mäta mot pumpen men där är det avbrott. Jag ser ingen resistans alls. Om pumpmotorn är OK (och jag mäter på rätt kabel såklart) borde det väl finns nån resistans, om pumpen är OK? Eller finns det flera pumpar?
Se bild nedan på kontaktstycket jag mäter på.
Bränslepump
Att bilen haft svårt att starta har väl hänt typ 1 gång per år och då har jag tvingat igång den genom att våldköra startmotorn tills den slutligen startat på typ 1 cylinder i taget. Sen har den gått som vanligt i upp till ett år. Av en kompis med liknande problem, också med en 850 -97, fick jag höra att det eventuellt kan ha att göra med de hydrauliska ventiltryckarna/lyftarna och jag trodde givetvis att det var samma sak denna gång. Men nu har jag testat typ 10 gånger under ett par dagar och försökt tvinga igång den men det fungerar inte alls. Därför funderar jag på om det är nåt skumt tex med bränslepumpen eller möjligtvis nåt annat.
Nån som har förslag på felsökning?
Då jag öppnar luckan till bränslepumpen bak i skuffen (bilen är en kombi) blir jag ändå lite osäker. Det finns tre stycken kontaktstycken varav det mittersta har två trådar och som verkar gå direkt till pumpen. Då jag kopplar in multimetern och vrider om tändningen går spänningen i kontakten upp till 12V och sen direkt ner till 0V. Trots att jag kontakten lös hör jag att det klickar till där bak då jag vrider om tändningen. Hur kan det göra det? Är det fel kontakt jag mäter på eller vad är det som klickar?
Sen prövade jag att Ohm-mäta mot pumpen men där är det avbrott. Jag ser ingen resistans alls. Om pumpmotorn är OK (och jag mäter på rätt kabel såklart) borde det väl finns nån resistans, om pumpen är OK? Eller finns det flera pumpar?
Se bild nedan på kontaktstycket jag mäter på.
Bränslepump
Att bilen haft svårt att starta har väl hänt typ 1 gång per år och då har jag tvingat igång den genom att våldköra startmotorn tills den slutligen startat på typ 1 cylinder i taget. Sen har den gått som vanligt i upp till ett år. Av en kompis med liknande problem, också med en 850 -97, fick jag höra att det eventuellt kan ha att göra med de hydrauliska ventiltryckarna/lyftarna och jag trodde givetvis att det var samma sak denna gång. Men nu har jag testat typ 10 gånger under ett par dagar och försökt tvinga igång den men det fungerar inte alls. Därför funderar jag på om det är nåt skumt tex med bränslepumpen eller möjligtvis nåt annat.
Nån som har förslag på felsökning?