Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1247863
Hej!
Min XC70 -04 2.5T har haft lite konstiga elproblem på det senaste, det började för någon vecka sen när interiör lamporna inte släcktes såvida man inte stängde av dem manuellt eller låste bilen. Inte så jobbigt så därför ignorerade jag det bara.

Nu har acn dock börjat jiddra med mig på lite diverse roliga sätt. Det börjar med att den slutar lyda, värmekontrollern funkar men fläkten håller konstant hastighet även fast den är avstängd, När jag lyssnar noga tycker jag det dock låter som att den går lite snabbare i högsta läget än i det lägsta dock inte superstor skillnad och den kör inte i maxhastighet när den är satt till max. Det jobbigaste kommer först då man stänger av bilen, den vägrar stänga av sigsjälv. Trots att bilen är avstängd och låst fortsätter den, ända sättet att få stopp på den är säkringen eller batteriet. Det intressanta är att när man väl tagit av batteriet och sätter igång den igen så funkar den utmärkt i ett litet tag, tills den känner för att få spratt igen.

Det jag har gjort hittils är att testa att byta ecc(panelen som sitter under radion), det blev bara värre då den fortfarande inte funkade och då bestämde sig även eccn för att inte stänga av sig(den lyste och surrade).

Som ni kanske har märkt är jag inte världens mest bilkunniga men jag försöker lära mig. Jag har 4 olika scenarion, eccn är sönder och jag fick bara en söndrig ecc till på skroten, fläktmotorn är sönder eller snarare resistorn däri, Där är något relä som spökar eller att någon av temperatur sensorerna är sönder och ger därför en skyhög temperatur som den försöker kyla.

Vart sitter ac fläkten på min bil är den bakom handsfaket som på del äldre modellerna, hittar inget med en snabb googlesökning.

MVH Gabriel Bengtsson
#1247925
Kupefläkten sitter bakom handskfacket.

Byt tillbaka eccpanelen igen. (CCM)
En annan funkar inte utan att den läggs in i can systemet. Då får det spel totalt.

Det gick på första generationens S/V70.
Inte efter år 2000.

Troligen fläktens effektsteg som havererat. Då kan fläkten gå konstant.
Den kan bytas utan att man gör nått mjukvarumässigt.

Innerbelysningen är en annan sak.
Men dom har CCM gemensamt faktiskt.
Ljussensorn sitter i den.
#1247959
Jo, men det återställs i regel med gamla panelen återmonterad.
Men med en CCM som inte funkar i CAN nätet blir det mycket konstigheter.

Men man ska alltid lossa batteriet ändå, eftersom man kan få lysande airbaglampa av att demontera/montera CCM med strömmen på.
Spänningslöst ska det vara oavsett vilken större can-nod som demonteras.
#1248302
@MickeM
Okej då hänger jag med lite bättre. Jag tror inte effektsteget är problemet då acn inte håller konstant hastighet, den funkar lite när den vill känns det som. När jag tar av batteriet så återställs acn och funkar i ett litet tag, vilket tyder på att då CCM återställs funkar det normalt men sen gör den något snesteg som får systemet att haka upp. Sen är det ju också som du säger att det är både lyse och ac som styrs av CCM vilket ännu mer indikerar att det är den som är knas.

Så då är min fråga hur pass svårt att lägga in en ny CCM i CAN systemet och vad för verktyg behövs för detta? Alternativt ifall du fortfarande tror att det är effektsteget som är problemet vart sitter det och kan man byta det utan större förhinder.

En annan sak som kan vara värd att nämna är att det mesta funkade vid en första glans när jag installerade den "nya" CCMn, acn reagerade som den skulle, centrallåset funkade men precis som med min "gamla" CCM så slutade acn reagera efter ett tag och sen vägrade som sagt CCMen att släckas när bilen stängdes av. Samt att det kom ett surrande ljud från CCMen, tror det var från modulen som sitter på baksidan(ni får gärna förklara vad det är).

Tack så hemskt mycket för all hjälp föresten, jag må vara en ovetande nybörjare men tycker fortfarande det är skitroligt att lära mig mer om bilen
#1248308
Bara volvo kan lägga in en ny can-nod , och jag tror att det också år vilkoret att den är tömd, dvs laddad med virginfil som en spiller ny.
Det kan inte vem som helst. Inte volvo heller.

Forummedlemmen "johnnype" kan klona can-noder.

Det som surrar är aspireringsfläkten som sitter bakpå CCM. (Som en mygga ungefär)
Den ska starta när dörren öppnas och ger sig efter en stund om du väntar i bilen.Några minuter.
Den ska suga in luft via kupetemperaturgivaren som sitter innanför gallret i CCM så den vet aktuell kupetemperatur så snart som möjligt.

Det du kallar AC'n är kupefläkten. Inget annat.
AC är systemet som gör kyla.
En kondensor framför kylaren, en kompressor som drivs av multiremmen och en förångare inne i bilen, med samma uppgift som väreelementet, fast tvärsom.
(Förenklat beskrivet)

Effektsteget är det som driver kupefläkten. Det gör inte CCM. Den BEORDRAR att fläkten ska gå, och i viss hastighet, (förenklat uttryckt).
Jag vet bara att den sitter i närheten av fläkten. Jag har inte bytt någon sådan på en V70n.

Men typiska symptomen är kupefläkten vägrar stanna/startar när som helst/inte alls
CCM är inte 100% uteslutet heller, men för kupebelysningen tror jag mer på UEM.
Funkar instrumentbelysningen som den ska? Styrs av samma ljussensor på CCM.
(Iaf på min 2005)

Använd sökfunktionen i forumet för fler trådar om samma problem.

Jag tycker att du ska få bilen felkodsläst med utrustning avsedd för Volvo innan du köper nya, ganska dyra prylar.
Universella scanners kan bara se felkoder i motorstyrdonet. (ECM)
Inte ABS, SRS, CEM, CCM, osv....
#1248371
Det sköna är att jag häromdagen köpte en volvo specefik scanner på biltema. Problemet var bara att jag försökte använda en BSR PPC för att läsa koderna innan,men den förstörde mer än den hjälpte då den läste av bilens koder, sparade dem i en fil som bara BSR kan läsa och därefter raderade den alla koder. Men en tysklandsresa senare är bilen full av felkoder igen och jag körde scannen och hittade följande fel.
https://imgur.com/a/JOlN9xZ
Det jag får ut av det hela är att där är ett par som klagar på kupefläkten och dess strömförsörjning(ber om ursäkt för mina lösa användningar av termer, förstår skillnad på ac och kupefläckt men är för lat för att använda rätta termer). Där är dock även några som klagar på diverse sensorer och även en där CEM klagar på kommunikation med just CCM. Om jag tolkar detta rätt tyder inte det bara ännu mer på att det är CCM som är knas?

Instrumentbelysningen funkar så gott jag se.
#1248510
Kom nyss på att vi gjorde första bytet med batteriet avtaget men att jag gjorde bytet tillbaks med batteriet på, förutom batteriproblemet kan det ju även betyda att det är den nya CCM som avgav sig de felen men ska som sagt undersöka lite mer ikväll.
Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]

Bromsmeck V50

Hej! Håller på att byta bromsok p&arin[…]

Vad heter denna del?

Om du inte får någon hjälp s&arin[…]

Automatisk parkeringsbroms går alltid p&arin[…]