Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zwizz
Hallå! :) fick upp en varning igår "fyll på kylarvätska" vid en skarp sväng, så åkte idag och köpte ny på volvo och blandade, och får då se att den jag fick är blå, och den i bilen är varken röd eller blå, utan mer nån brun historia. Absolut inga klumpar och doftar inte något konstigt, så min fråga är om det är något som bör återgärdas? :) eller är det bara och köra på?

Den va nyss in på service och då sa dom ingenting, men tänkte dubbelkolla här :)

Såhär såg den från volvo ut som jag fick och blandade till

Bild

och den i bilen ser mer ut såhär

Bild
Bild
Bild

Gäller en S60 2,5T -05. :)

Mvh Martin
Användarvisningsbild
av Någonting
Det viktiga är inte färgen, utan vilken sorts kylarvätska det är. Färgen har egentligen ingenting med sortens kylarvätska alls att göra, så även om du blandar röd med röd så kan det bli fel då olika tillverkare kan ha olika sorters glykol.

Det är alltid bäst att veta vilken sorts kylarvätska som du har för att det inte ska bli problem. Det finns kylarvätskor som går att blanda med andra glykol-typer utan att ställa till problem.

Det du dock bör fundera på är varför du förlorar kylarvätska. Det är inget som ska hända i en fullt fungerande bil. Det måste försvinna på något sätt (dåligt lock till expansionskärlet, genom läckage eller genom att det förbränns).
av MickeM
Nivån i expantionskärlet på bilden med brunt vatten ser ju ut att ha bra nivå, och skulle/borde inte trigga nivåvarning.
Eller har du fyllt?

Vätskan ser ju inte fräch ut, och borde bytas, men ser inga direkt tecken på olja.
Luktar den avgas?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag hade bytt ut den där av ren princip med tanke på färgen. Kostar ju i princip inget att göra om man gör det själv och låter bli att köpa vätskan hos Volvo..

Men försvinner det mer än att den aldrig fyllts på och nu till slut hade tappat så att den varnar så kolla det först..
av Zwizz
Någonting skrev:Det viktiga är inte färgen, utan vilken sorts kylarvätska det är. Färgen har egentligen ingenting med sortens kylarvätska alls att göra, så även om du blandar röd med röd så kan det bli fel då olika tillverkare kan ha olika sorters glykol.

Det är alltid bäst att veta vilken sorts kylarvätska som du har för att det inte ska bli problem. Det finns kylarvätskor som går att blanda med andra glykol-typer utan att ställa till problem.

Det du dock bör fundera på är varför du förlorar kylarvätska. Det är inget som ska hända i en fullt fungerande bil. Det måste försvinna på något sätt (dåligt lock till expansionskärlet, genom läckage eller genom att det förbränns).

Denna bil har allt lämnats till volvo för att fixas. Så det är volvos orginal kylarvätska som har använts :) och även det som använts nu, köptes på Volvo.

Den har legat på strax ovanför minimum hela tiden jag har haft den, och det är verkligen tokminimalt som har försvunnit då det tändes i ett par sekunder vid en sväng, för att sen slockna igen och inte lysa mer. Har försökt svänga för att få det och tändas igen, men har inte fått den och tändas mer efter det. Men gjorde så idag att jag fyllde på lite för att va safe. :) så jag antar att det är bara och vänta och se vad som händer nu?
av Zwizz
MickeM skrev:Nivån i expantionskärlet på bilden med brunt vatten ser ju ut att ha bra nivå, och skulle/borde inte trigga nivåvarning.
Eller har du fyllt?

Vätskan ser ju inte fräch ut, och borde bytas, men ser inga direkt tecken på olja.
Luktar den avgas?

Såg ut såhär innan jag fyllde på

Bild

(ursäkta sne bild, forumbilder valde att vinkla den åt fel håll)

sen fyllde jag på ytterst lite idag så att den kom upp lite bara för att va safe.

Luktar inte avgas, och är absolut inga tecken på olja vad jag har sett heller. Ser bara ut som lortigt vatten iprincip ??:-/
av Zwizz
Hittade lite gamla bilder jag har tagit, det va lika brunt även 2015 när bilen köptes. Är dock inget jag har tänkt på försänn jag såg skillnaden idag på nuvarande kylarvätskan mot en ny!

Så det stryker ju ialafall misstanken om att det kan vara vatten som läcker in i motorn och blandas :)

Har nån en ide hur den kan ha blivit brun annars? eller är det bara så att den blir automatiskt smutsig med tiden?
av MickeM
Eftersom den inte verkar dra vatten, och inga direkta tecken på olka i vattnet (och inget vatten i oljan?) , så skulle jag ha bytt kylvätska bara.
Inga enorma pengasummor, och enkelt.

Då ser du ju, om den missfärgas fort.
Skölja igenom med trädgårdsslang är ju också ganska enkelt
av Moroten
Hade samma färg på min nyinköpta beg volvo med, tappade ur, och sköljde 2 gånger med vatten, sen in med blå vätska, superlätt!
av Rådlös
Lite förklaring: Det finns två sorters glykol. Etylenglykol, som är klart dominerande och vanligast. Den är förhållandevis billig men mycket giftig. Den andra sorten heter Propylenglykol. Den hålls för att vara mer miljövänlig, men är ingen hälsodryck. Den är också dyrare och tämligen ovanlig.
Man skall inte blanda dessa två sorter. Då blir det en brun rostfärgad sörja och rykten talar om att det har bildats slamklumpar som kan sätta igen kylsystemet. Man kan inte heller mäta lägsta antifrystemperatur med något instrument om glykolerna är blandade. En klen tröst är att det ändå fungerar som frysskydd i detta läget.
Några gällande färgkoder på dessa glykoler finns inte. Dom kan ha vilken färg som helst och även i slumpvisa testfall ha samma färg! Ren glykol är för övrigt färglös!
Nu är det så här också att när man lämnar en bil till service på Volvo så byter dom inte alltid kylarvätskan. Förr gjorde man det för all glykol avsedd för motorfordon i syftet av frysskydd, innehåller också ett korrosionsskydd. Men detta skyddet är förbrukat efter två år. Därför står det i alla äldre instruktionsböcker att man skall byta kylarvätska vart annat år. Gäller inte bara Volvo. Jag har försökt fråga Volvo hur dom gör i dagens läge, men fått lite svävande svar. Dom mäter lägsta frysskyddstemperaturen och gör eventuella åtgärder efter det. I ditt fall så borde det ju då innebära att dom har mätt och eventuellt agerat efter det. Och det skulle ju då motsäga mina uppgifter (som jag har fått från OK-Q8 och deras kundtjänst på området) att det inte skulle gå att mäta. Att din vätska har blivit brun kan ju bero på att man har blandat t.ex flera olika färger etylenglykol under åren, gul, röd, och kanske någon grön eller annat och resultatet blir då något brunt till slut?

Varför byter inte Volvo då? Jo, dom resonerar tydligen så här att om man inte rör eller fyller på ett vattensystem i ett slutet kärl, så försvinner till slut syret ur vattnet och det blir inte längre så aggresivt mot metaller. Tänk på vattnet i våra värmeelemet i bostäder. Det är i princip samma vatten år ut och år in under lång tid. Där finns inget korrosionsskydd men alla element är av stålplåt. Samma resonemang använder Volvo i bilarna. Enligt deras svar kollar dom bara efter fasta föroreningar eller grumligheter i kylarvattnet, säger dom. En kylarvätska kan vara färgad av glykolens färg men samtidigt klar och genomskinlig. Det är deras riktmärken.
Det här ger ju också ett tips om att så kallad LongLife glykol är helt bortkastade pengar. Även den billigaste glykol blir ju LongLife med bilindustrins nytänkande rutiner.

Men om du känner den minsta osäkerhet om detta så tycker jag att det inte är fel att byta. Man kan ju tänka lite på tvåårsgränsen som gällde förr. Och har man bytt så kan man ju sova lite bättre på nätterna under dom närmaste åren. Och passa på innan vintern för då är det inte roligt att stå och blaska med detta. Glykol får dessutom inte hällas i vanliga avlopp. Det skall samlas på dunkar eller liknande och lämnas på kommunernas återvinningscentraler. I många kommuner är det en större bensinstation.

Hej Jag undrar om man kunde få höra li[…]

@Forz , Lite nyfiken hur det gick med felsök[…]

Motorproblem

Kan det vara så att den "tappar" e[…]

Volvo 745 1992 b200f problem

Hej har problem med min 745 som jag bytt motor i .[…]