Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1555862
Retrofitp3 skrev: ons 28 jun 2023, 07:29 Hej, Timern i det här fallet är en räknare som visar procent från 100% ned till 0%. VOC sätter en felkod när räknaren når 30% för att bli permanent satt under 30%. Fast det är inte antal procent kvar i batteriet. Jag mätte upp mitt batteri då jag vart nyfiken på denna räknare. Den verkliga förlusten i batteriet var försumbar, återinstallerade det gamla batteriet och nollade räknaren igen. Det har fungerat sedan dess utan problem. Jag skrev tidigare att man inte ska återmontera om batteriet verkligen är dåligt. Bilen i fråga är en 2012 på 7000 mil.
Jag har precis tagit ur mitt ur V60 D4 AWD 2014. Det sitter ett Tadiran TLM 1550 HE på 4V i denna och det har 4V så jag är lite intresserad på att nollställa denna räknare. Går det göra med OBD läsare? Jag har hittat Vida på virtuell maskin men vet inte om det behövs någon särskild sladd för detta.
2023-09-23 16.54.55.jpg
2023-09-23 16.54.55.jpg (3.92 MiB) Visad 1230 gånger
2023-09-23 16.54.48.jpg
2023-09-23 16.54.48.jpg (3.83 MiB) Visad 1230 gånger
#1555875
Tadiran gör bra grejer :-D Men de vågade inte ge någon garanti att inre resistansen (speciellt i kyla) inte blir för hög efter ett antal år, så därför tvingades man lägga till timern. Det ska finnas en övervakning av spänningen dessutom.
Batterier kommer att åldras mycket fortare i Arizona än i Kiruna, det blev någon kompromiss i estimerad livslängd som utgjorde grund till timern.
Tadiran verkar använda svart magi i sin tillverkningslina, det finns ingen annan batteritillverkare i världen som kan matcha m.a.p. åldringsbeständighet. Men de varar givetvis inte för evigt :P
Detta batteri är för övrigt ett stort mysterium, det finns ingen annan batteritillverkare som gör primärceller på 4.0V
#1555888
Ja men där ser du inte hur cellens inre resistans ökar när den åldras.
Men samtidigt, sannolikheten att man krockar precis lagom hårt så att man inte dör men inte själv kan larma, inga vittnen finns och bilens ordinarie batteri slås ut plus att det fortfarande är minusgrader inne i kupén borde vara ganska marginell i praktiken. Men för att möta certifieringskraven fick vi lägga dit timern..
Jag skulle kunna tänka mig att nollställa med VIDA om det varit min bil. Så småningom lär du få en felkod när cellspänningen faktiskt blir för låg.
#1555893
Just nu är det bara felkod om att service på Volvo on call behövs, tjänsten har blivit inaktiverad. Jag har en VIDA 2014D VM men ingen kabel inköpt än. Det är ju en djungel, funkar alla som står DICE på eller ska det vara något annat?
#1555914
Det är en DICE du behöver mellan VIDA och bilen.

Jag bytte på min MY13 till ett svindyrt originalbatteri. Nollade räknaren och den har skött sig sedan dess:)

Du läser lämpligen ut felkoden innan du chansbyter saker, du behöver ändå Vida för att nolla räknaren efter bytet.
#1555919
MartinS skrev: sön 24 sep 2023, 09:47 Det är en DICE du behöver mellan VIDA och bilen.

Du läser lämpligen ut felkoden innan du chansbyter saker, du behöver ändå Vida för att nolla räknaren efter bytet.
Jag har bara felkoder på ecu för mitt bsr trim och skyltlyktor i led med denna vilket är normalt.
https://www.fruugo.se/elm327-viecar-blu ... WlEALw_wcB

Går det använda den till exempelvis vdash för att nolla timer till voc?
#1555923
Phm modulen som VOC och batteriet finns i kan du bara läsa ut med mer komplexa verktyg, tex Vida med Dice.
#1555934
MartinS skrev: sön 24 sep 2023, 11:51 Phm modulen som VOC och batteriet finns i kan du bara läsa ut med mer komplexa verktyg, tex Vida med Dice.
Ska jag sikta på att få igång vida 2014d eller finns en nyare att satsa på som klarar äldre bilar? Säg att jag byter till V60 cross country 2020, finns det något som klarar båda bilar?
#1555935
2014D är senaste piratkopian som finns, klarar fram tom början av MY15.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Jord till mätarhus

Brun kabel är signal jord, svart kabel kompon[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Hej på er! Jag hade nyligen inne min S90[…]

1. Automatisk parkeringsbroms. Det sägs g&ari[…]

V50 motorlampa P0171

Kolla särskilt slang mellan insug och oljef&a[…]