NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Coolvette
Jag var på min lokala Volvoverkstad idag och bokade nästa service.

Då bilen passerat 12.000 mil passade jag på att fråga när kamremsbytet ska ske, det har ju varit en del snack om ändrad intervall på vissa varianter.
Teknikern sa att remmen ska bytas vid 18.000 mil eller efter tio år.
Är det en korrekt bytesintervall för kamremmen på en 2011 D3?
av Lövet
Ja
Användarvisningsbild
av Coolvette
Xelaz skrev:Japp det stämmer!

Bra, tack för svaren.

Då är jag trygg med att passera 14´ eller vad det var som var ny intervall på den där modellen som fått sänkt intervall.
Det var väl 2.0-motorn om jag minns rätt?

Volvos pris för kamremsbyte var 4.500 vilket inte är avskräckande, jag var beredd på det dubbla.
av JcN
4500:- låter som ett bra pris. Då är inte vattenpumpen med i priset?
Fick prisuppgift på dryga 15000 för byte av kamrem + vattenpump, alla aggregatremmar med löphjul/spännare samt basservice hos Volvo för våran D3.
Lokala AD fick det jobbet..

// Jonas
av Lövet
Den skillnaden är inte rimlig. Inte så att det ena är en komplett service med tillägget och det andra prisuppgift på själva kamremsbytet? En verkstad gör inte service+kamremsbyte för 4500kr om pengarna ska gå ens i närheten av skatteverket ;-)
av JcN
Lövet skrev:Den skillnaden är inte rimlig. Inte så att det ena är en komplett service med tillägget och det andra prisuppgift på själva kamremsbytet? En verkstad gör inte service+kamremsbyte för 4500kr om pengarna ska gå ens i närheten av skatteverket ;-)
Jo, så lär det i allra högsta grad vara och jag var lite otydlig där. Måste bara vara väldigt dyra aggregatremmar, spännare, löphjul och vattenpumpar hos Volvo tänker jag..en basservice är ju relativt billig till en äldre Volvo, 6+ år eller vad de nu ska vara.

// Jonas
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]