Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Terozer
Hej! Jag hoppar nu verkligen att jag skriver i rätt kategori, brukar ha en
förmåga att alltid hamna fel.. Nåval, till saken!

Jag har en veteranbil med en 1,5 liters motor som jag planerar att montera
ett LH 2.4 i. Montering av spridare, spjällhus, trigger, TPS osv har jag redan löst
i teorin, och tror det ska gå bra. Däremot är jag orolig över att ett LH 2.4
inte kan anpassa sig till en motor på bara 1,5 liter.

Min oro är att styrsystemet kommer vägra ge mindre bränsle än en grundmängd
på tomgång, vilket ger en fet tomgång och därmed felkod på lambda. Detta
är lätt att åtgärda med midre spridare.
Mer orolig är jag över att LMMen kommer att mäta mindre luft än vanligt vid ett visst varv,
då en mindre motor andas mindre, och därmed kan den inte anpassa bränsleblandningen, eftersom
det kanske går utanför gränsvärdena för styrsystemet.

Är det någon som har erfarenhet om LH 2.4 från en 940 i en mindre motor, eller har
kunskap om detta så är jag väldigt tacksam för all hjälp och information jag kan få!

Jag är nybörjare vad gäller insprutningssystem och bär inte på mycket kunskap i ämnet, pluggar
för fullt för att lyckas med mitt projekt :)

Tack så mycket för svar och synpunkter!
Mvh Danne
Användarvisningsbild
av lennarte
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Här kan du leta upp en spridare som passar och se på vilken bil den sitter på. Sedan är det bara att leta på skrotar
Dom som sitter i Volvo med B230F motorn heter 0-280-150-762 och sprutar c:a 213 cc/min vid 3 bar, är högohmiga (High) och har form EV1. Detta är dom viktigaste kolumnerna, så du ska leta efter spridare som sprutar kanske hälften. Runt 100 - 150 cc/min, typ 0-280-150-208, 0-280-150-750. Monterar du förkopplingsmotstånd (sitter på turbomodellerna) kan du använda Low (lågohmiga) också.
T.ex 0-280-150-750 sprutar 139 cc/min, har fäste EV1, är högohmig (High) och sitter på en Ford av något slag. Det brukar gå att "slå" Bosch numret i sökrutan på Bildelsbasen, får du träff där står det ofta vilken motor dom sitter på. monterar du en justerbar BTR kan du justera trycket lite upp för att få ett större område. Jag har denna http://www.misab.se/artikel.php?kid=5-8 ... k=&id=1010 passar "bolt on". Jag kör på E85, har större spridare och högre tryck än original
Lycka till
av Terozer
Tack så mycket för ditt svar!
Alltså är det mycket möjligt att jag kan få detta
att fungera bara genom att byta spridarna? Jag behöver
inte vara orolig att det inte kommer fungera pga mindre motorvolym,
alltså att den tar in mindre luft vid samma varvtal, och styrsystemet
inte vet vad som händer och kan inte reglera efter detta utan ger felkod på LMM?
Tändningen kanske jag kör original, och använder bara triggern till veven för att styra sprutet.

Är orolig att misslyckas, men är fruktansvärt less förgasare, och gör
detta för att slippa allt krångel med förgasare, få den att gå bra vid
kallstart och få bättre avgasvärden = lägre förbrukning och jämnare gång :)
Motoreffekt är jag inte alls ute efter i detta fall. Har jag kvar mina 70 hästar
så är jag nöjd, allt över det är bara bonus!
Användarvisningsbild
av lennarte
Terozer skrev:Alltså är det mycket möjligt att jag kan få detta
att fungera bara genom att byta spridarna
Njaee, så enkelt är det inte. Du måste anväda alla boxar, givare, m.m. Det sitter en givare mot svänghjulet som registrerar att motorn går runt bl.a. Min rekommendation är att du skaffar en 240 -89 och uppåt som du kan plocka allt på, från bränslepump hela vägen till lambdasonden. På 240 är Insprutning/tändning monterat "för sig själv" och arbetar ihop och du kan ta allt inklusive kabelhärva. Största problemet att lösa blir nog svänghjulsgivaren
av Terozer
Tack för ditt svar lennart!
En trigger för svänghjul har jag redan fixat, det finns att beställa ett triggerhjul som monteras på vevaxeln, sedan monterar man givaren mot den! (60-2)
Är det flera boxar i lh 2.4? Jag har en volvo 940 på gården som jag tänkte ta hela kabelhärvan ifrån, med alla givare
och allt. Alternativt en renault clio med monosprut. Visst är det LH 2.2 på 240 som du menar? Kanske mer det jag skulle sikta på isåfall.

Tändningen på 2.4 är väl ändå ganska enkel, dvs att jag kan använda originalfördelaren på bilen och koppla tändningen mot den och då styra tändningen med det systemet? Det hade varit jättefint med en ritat bild på hur det ser ut med givare och boxar, så man får en helhetssyn på allt, dvs alla givare, och hur de kopplas. Färg på kablar och antal kablar till varje givare behöver man inte se på bilden då jag ser det när jag kopplar :)
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
240 finns med både lh 2.2 och 2.4 de Lennart menar med att de är lättare i 240 än 940 är att motorhärvan är separat och i 940 sitter de ihop mer med övrig el så lite mer o reda ut bara men funktionen är samma så ta från 940 in du om du redan har den
av Terozer
Okej! Ja men då borde jag kunna klura ut det även från 240n! Jag har ännu inte bestämt om jag ska försöka ta sprutet från en 1,4L renault eller från 940,

Tack så mycket för ditt svar :)
Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]