Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nurnoj
Jag fick för mig att testa HDCn. Det var några månader sedan sist. Men...

När jag lägger i ettan (eller backen) och aktiverar HDCn och släpper upp kopplingen rasslar det i transmissionen. Samtidigt som det rasslar lyser antisladdsymbolen i displayen. Det låter lika illa på ettan som på backen. Och det låter INTE vackert! Om jag kör som vanligt (utan HDC) är det inga missljud. Det har inte låtit så där förut, utan det är något som har kommit nu.

Är det någon som varit med om detta?

Bilen ska in på service om några dagar, så de ska kolla upp mitt problem då. Men är det någon som varit med om missljud när man släpper upp kopplingen med aktiverad HDC?
Jag har ju automatlåda, så någon koppling släpper jag inte upp. Men HDC är ju inget annat än en försiktigare mappning av gaspedalen samt ett användande av bromsarna, via ABS-systemet, för att hålla nere farten på bilen när du inte gasar.
Kanske det är något fel så bilen inte tror du gasar, och därför försöker bromsa, trots att du har foten på gaspedalen? För jag antar att du har foten på gaspedalen? När HDC bromsar rasslar det från hydraulventilerna på samma sätt som om du gör en så kraftig inbromsning att ABS går in och reglerar bromskraften. När det sker blinkar den gula lampan med en slirande bil på.
av Nurnoj
apersson850 skrev:Jag har ju automatlåda, så någon koppling släpper jag inte upp. Men HDC är ju inget annat än en försiktigare mappning av gaspedalen samt ett användande av bromsarna, via ABS-systemet, för att hålla nere farten på bilen när du inte gasar.
Kanske det är något fel så bilen inte tror du gasar, och därför försöker bromsa, trots att du har foten på gaspedalen? För jag antar att du har foten på gaspedalen? När HDC bromsar rasslar det från hydraulventilerna på samma sätt som om du gör en så kraftig inbromsning att ABS går in och reglerar bromskraften. När det sker blinkar den gula lampan med en slirande bil på.
Ja, det är ungefär samma rasslande som när ABSen jobbar. Så det är en intressant teori att det är hydraliken från bromsarna som rasslar. Jag behöver inte gasa för att komma iväg, den förhöjda tomgången räcker för att starta försiktigt.

Men har du någonsin varit med om att ABSen rasslar och antisladdlampan blinkar när du startar med försiktigt med HDC på bra underlag med bra grepp? Kan ju inte vara meningen...?
Fast HDC ska ju användas till att sakta glida ner för en hal backe.

Inget man har när man kör?
av Nurnoj
Daniel73 skrev:Fast HDC ska ju användas till att sakta glida ner för en hal backe.

Inget man har när man kör?
Tanken är ju att man ska ha den till hala backar, men min fråga är om man kan betrakta det som "normalt" att det rasslar vid start.
Nej, det är inte normalt. Den ska bromsa, och då "rasslar" det, om man har släppt gaspedalen helt och hållet samtidigt som farten överstiger 10 km/h framåt eller 7 km/h bakåt. Då blinkar också lampan för antisladd.
Rasslandet är samma ljud som du hör när traction control går in och försöker hindra hjulspinn vid ena sidan på någon axel.
Nurnoj skrev:Men har du någonsin varit med om att ABSen rasslar och antisladdlampan blinkar när du startar med försiktigt med HDC på bra underlag med bra grepp? Kan ju inte vara meningen...?
Själva greppet har alltså inte med HDC att göra. Det systemet intresserar sig bara för hastigheten. Om bilen på förhöjd tomgång gör mer än 10 km/h, då ska HDC försöka hålla ner farten. Det är kanske det du hör? Men ska inte höras förrän farten kommit upp till 10 km/h.

Om du däremot har foten på gasen ska den inte försöka bromsa, för då har du indikerat att du vill åka så fort som det just då går. Enda skillnaden då är att gasen inte är lika känslig som vanligt.
Det är anledningen till att jag nästan alltid använder HDC när jag rangerar släpfordon. Det är lättare att precisionsmanövrera då. Blir som lågväxel, fast det är ju bara syntetiskt.

Men när det fungerar som det ska kan du alltså rulla nedför en backe i 15 km/h, med gaspedalen lite lätt nedtryckt, och så släppa gasen. Då ska HDC gripa in och bromsa ner farten till 10 km/h. I hastigheter under 10 km/h framåt ska det aldrig bli något rassel/bromsande.

Kom hit så kan du få jämföra med min bil.
av Nurnoj
Tack för inbjudan! Jag hör av mig om jag har vägarna förbi. Jag kan ta med mig en kanellängd :D

Jag återkommer med resultat i nästa vecka efter att verkstan tittat på bilen.

Problemet är ju att det rasslar när jag går från stillastående, alltså från 0 km/h.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]