Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av es335
Loggar in på "Min Volvo" och ser att min bil är utrustad med "Jack Kit 000676". Vad är det? Hittar inget när jag googlar.
av twsniklas
Hej

Har en V70 2013 som har "Jack kit" men har ingen domkraft, har bara kompressor och däckskum där reservhjulet skall ligga.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jack kit är domkraft, som sagt.
av Rådlös
Jag är ingen strofräsare på engelska, men har förstått att man många gånger gör förenklingar i språket. Ibland finns det ingen domkraft i nya bilar. Det finns ofta numera en reparationssats i stället. Jag tittade nyligen på en ny demobil och där saknades den vanliga saxdomkraften. Försäljaren sa då att man har gått ifrån det mer och mer och utrustar bilen med dessa reparationssatser i stället.
Men för att göra det enkelt så ger man det ett inarbetat namn som antyder vad det handlar om. Det blir enklare så ibland. Annars kanske vi får ett språk som liknar isländska eller något liknande? (Fundera på vad Polis heter på isländska. Eller vad heter glödlampa på norska?).
Det finns massvis med företeelser där föremål har försvunnit eller förlorat sin innebörd men lever kvar med namnet i någon form. Naturligtvis kommer jag inte på så många bra exempel så här i skrivande stund, men jag skall ge ett par exempel som finns på en bil: Vindruta. Det är ett ord från bilismens barndom då bilar vanligtvis var öppna men hade en glasruta som skydd mot fartvinden. Chaufför är ett annat ord som vi vanligtvis tänker på som en bilförare. Egentligen är det ett franskt ord och betyder eldare. Det var den som eldade i ångmaskiner på den tiden det fanns ångdrivna bilar.
Så Jack Kit avser nog din reparationssats som levererades med bilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag beställde en ny V40CC 2016. Som standard ingår reparationssats (kompressor och lagningsmedel). Man kunde sedan välja till spare tire eller jack kit, om man ville och betalade för det. Spare tire innebar att man tog bort reparationskittet och man fick istället ett reservhjul och domkraft. Om man istället valde jackkit behöll man reparationskittet och man fick även med en domkraft. När jag beställde min bil kostade jack kit 150kr extra, men året efter gick det upp till 500kr såg jag, hyfsad prisökning.

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]