Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Någon som vet hur och vart man skall mäta om man misstänker att någon infästning har fått sig en smäll? Gäller framvagnen i huvudsak.

Bilen är en 240. Det är "bump-stear" och den ålar sig fram och tar spår som den vill när man byggt upp lite fart.

Exakt alla bussningar och gummin är bytta fram och bak.
Inga glappa leder.
Hjulinställning gjord toe in/ut.
Nyligen ställt camber så de vart lika på båda sidor (vet ej om rätt mått).
Provat flera uppsättningar olika däck som vart helt ok på andra bilar.
Fjädrar och fjäderben fram är tagna komplett som par från annan bil.
Styrservo och tillhörande leder tagna som paket.
Senast redigerad av 1 Frrla, redigerad totalt 0 gånger.
av Arne
Kryssmät, från vänster fram till höger bak och från höger fram till vänster bak. Hitta ett bra fast läge, exempelvis bakaxelns bärarmsinfästning mot kaross och länkarmens infästning mot kaross (fram). Får du olika avstånd på de två mätningarna så är något inte som det ska. Jag vet inte hur stora avvikelser som tillåts, men det är nog inte så mycket.
Användarvisningsbild
av Frrla
Du har inga siffror eller så? Tex mellan hjulnav osv? Tänker att man kanske får olika och så vet man inte hur man ska rikta eller justera för att få "rätt" mått...?
eller spelar det ingen roll? bara det är "samma" på båda sidor?
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:Bilen är en 240. Det är "bump-stear" och den ålar sig fram och tar spår som den vill när man byggt upp lite fart.
Bump-steat har jag inte hört innan så det vet jag inte vad du menar, men den ålar sig fram och tar spår som den vill låter som dåliga stötdämpare. Du kan ju kolla cambervinklen med ett vattenpass, det ska vara likt på båda sidor och "luta lite utåt" i överkant. Ingen exakt mätning men står det fel så ser man ju det. Är bilen sänkt så "lutar" hjulen inåt i överkant, om det inte är "kompenserat med justering, och då kan det bli lite "vingligt"
Användarvisningsbild
av Frrla
"bump-stear" är när man kör i ett gupp eller hål så den fjädrar ut eller in, så svänger den själv åt något håll, och rätar till sig igen när det är slät väg.
jag mätte med vattenpass nyss och ställde så gott jag kunde. båda lutade "fel" men kunde inte göra något exakt. de blev iaf lika på båda sidor.
kollade toe justeringarna och ställde in däcken lite. den går bättre men den beter sig likadant. såg att på ca 100 mil så har den snedslite ett "nytt (gammalt) däck" fram.....

sen har jag inte sänkt den eller fifflat med något annat.

den blåa 245:an jag har är ju höjd ganska mycket. den ställde jag också camber lite på och kollade snabbt på toe justeringarna. den går spikrakt överallt och sliter inga däck snett även fast jag kört närmare 300 mil utan att justera in den. nya fjädrar men dämparna är väldigt dåliga. går nästan bättre än glt:n -84 som är helt original och har fräscha grejer.
Användarvisningsbild
av Frrla
Nu ska jag erkänna ett "fel" jag gjort. för har totalt missat att se detta: På passagerarsidan fram får jag ner ett finger mellan dammskyddet till inre styrled och framvagnsbalken. på förarsidan får jag ner 3 fingrar i bredd.

På dom andra bilarna jag har (med eller utan servo) får jag ner 3 fingrar i bredd på båda sidor.

Frågan är då, eftersom jag inte kan se en tilltryckt infästning någonstans, om det är framvagnsbalken som är boven i dramat? för om den är krokig kan ju inte bilen vara bra på vägen heller?
Användarvisningsbild
av Frrla
nu är jag ingen expert. men sitter "styraxeln, stången, lederna i denna" så pass snett att man kan se det, känns det ju som att det påverkar körningen.

sen har ju balken med stabiliteten i chassiet att göra. är den av lär ju hela framänden skeva i varenda gupp och kurva.
Finns till och med stag att sätta för att motverka vridningar i chassiet än mer än den balken, som man också sätter i den, och andra delar av chassiet/infästningar.

men som sagt. jag är ingen expert. har letat rätt på en och får väll ta och provbyta å se om de händer något. för jag har ju bytt ta mig f*n allt annat och kollat om något är snett eller krokigt-misstänkt-annorlunda mot andra bilar.. om jag inte missat något annat nu då... ??:-/
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Jo de påverkar säkert. Går de inte mäta på den som sitter på o den nya o se ifall de verkar skilja någonstans? Är ju lite halv tråkigt jobb o byta balken
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]