Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det sparar som bekant en del tid eller eventuellt mkt tid, om man har ett riktigt verktyg när man ska byta drivknutsdamask. Har nyligen haft ett riktigt trassel med en V70 som jag skulle byta damask på. Så nu är jag riktigt sugen på att handla ett specialverktyg. Undrar om någon har några bra eller dåliga erfarenheter att dela med sig av?
Några direkta erfarenheter av verktygen nedan eller rekommenderas nåt annat?

https://www.autoexperten.se/reservdelar ... or-damask/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000037950/
Verktyget är bra. Men kräver speciella damasker.
Det är inte heller nåt att köpa för att göra 1-4d damasker.
Volvo är såpass enkelt att dela på ändå och göra det med orginaltypen av damask.
Det enda som krävs är lite tid och beroende på årsmodell så underlättar det med en speciell sorts låsringstång.
THP skrev:Verktyget är bra. Men kräver speciella damasker.
Det är inte heller nåt att köpa för att göra 1-4d damasker.
Volvo är såpass enkelt att dela på ändå och göra det med orginaltypen av damask.
Det enda som krävs är lite tid och beroende på årsmodell så underlättar det med en speciell sorts låsringstång.
Vart finner man dessa speciella damasker?
Kom ihåg bara. De elastiska bälgarna som klarar att töjas ut vid montering har inte alls samma livslängd o hållbarhet som de tjocka o styva som kräver delning av knuten.

Men ibland finns ju inte valet, som på en del bilar där knutarna inte går att dela.
Man finner dom damaskerna på autoexperten, mekonomen, biltema med flera.
Två grejor att komma ihåg.
1 köp rätt storleks spann. Du ska klippa till damasken på längden så den gör sitt så bra det går.
2 vänd den åt rätt håll... fram och bak verkar dom flesta klara. Men ut och insida..verkar vara fasligt svårt.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]