Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1089259
Min V70 t4 har helt plötsligt börjat låta som den fått en öppen dumpventil när jag släpper gasen.

Motorn känns precis som innan och det känns som turbon laddar som den ska.

Ljudet uppkommer när jag släpper gasen när turbon laddat lite till halvmycket typ. Om jag riktigt trycker på gasen å låter turbon ladda fullt får jag inget konstigt ljud.

En film på hur det låter
https://www.dropbox.com/home/Camera%20U ... V_0125.mp4
#1089309
krolleg skrev:Min V70 t4 har helt plötsligt börjat låta som den fått en öppen dumpventil när jag släpper gasen.

Motorn känns precis som innan och det känns som turbon laddar som den ska.

Ljudet uppkommer när jag släpper gasen när turbon laddat lite till halvmycket typ. Om jag riktigt trycker på gasen å låter turbon ladda fullt får jag inget konstigt ljud.

En film på hur det låter
https://www.dropbox.com/home/Camera%20U ... V_0125.mp4
Kommer inte åt din film med inspelat ljud! Kan ljudet liknas vid ett tjut? Upphör det om du lyfter oljestickan alt oljepåfyllningslocket?
#1089897
ThomasT skrev:Avlastningsventilen(dumpventilen) är trasig. Ljudet du hör är tryckstötar eftersom ventilen inte längre gör sitt jobb...

.
Lämnade bilen till volvo och dom trodde det är ett membran i avlastningsventilen, Finns tydligen ett repair kit med ett nytt membran och ny fjäder så det är troligen rätt känt fel. Men dom skulle fixa bilen på måndag så det återstår å se om det är membranet eller inte
#1089962
krolleg skrev:
ThomasT skrev:Avlastningsventilen(dumpventilen) är trasig. Ljudet du hör är tryckstötar eftersom ventilen inte längre gör sitt jobb...

.
Lämnade bilen till volvo och dom trodde det är ett membran i avlastningsventilen, Finns tydligen ett repair kit med ett nytt membran och ny fjäder så det är troligen rätt känt fel. Men dom skulle fixa bilen på måndag så det återstår å se om det är membranet eller inte
Bra att du återkommer med feedback. Återkom med diagnos och lösning; kan vara värdefull info för övriga medlemmar på forumet. Själv hade jag ett liknande tjut som de lokala verkstäderna inte kunde hitta orsaken till. Fixade det sedan själv efter att ha fått hjälp från medlemmar här på forumet. Det visade sig vara ett sprucket membran i oljefilterhuset (äldre motorgeneration).
#1090806
Skulle hämta bilen på verkstaden idag men felet kvarstod så jag åkte tillbaka med den. Detta trotts att dom bytt membranet som mycket riktigt var trasigt.

Så nu återstår å se vad deras felsökning visar, att få 2 fel exakt samtidigt som ger samma symptom låter konstigt, så min gissning är att dom fått dit membranet felaktigt men det trodde inte mekanikern på verkstaden så vi får se hur de slutar.
#1091330
Felet löst, dom hade råkat montera membranet lite fel så va därför felet kvarstod även efter dom bytt den trasiga delen.

Så ett membran i avlastningsventilen va kasst, reparationen gick på ca 1700 varav ca 900 va reservdelar.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]