Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danz
Hade bilen ( v70 bensin årsmodell '00) på tomgång för att felsöka ett missljud som lät som luft som sipprar. Det kändes som att det kom någonstans bakom instrumentpanelen. Medans jag felsökte uppstod plötsligt en tryckexplosion. Det luktade lite och var någon vit ånga som kom från motorrummet. Det var som om någon drar bort en slang från en tryckbehållare. Allt tömdes på några ögonblick. Minns av det luktade lite också.

Bilen startar som den ska. Den har kylarvätska i behållaren. Nyligen byttes kamrem och vattenpump på Mekonomen.

Har känt på alla slangar och allt verkar sitta på plats.

Kan det vara så att vevhusventilation gått sönder?
Vit rök låter ju som vatten och hade bilen kokat så borde ju även vattnet i expansionskärlet försvunnit. Vevhusventilationen arbetar med vakuum så det borde ju inte bli något enormt rökmoln i fall den brister. Fungerar Ac? det kan ha varit någon Ac-grej som exploderade. Du kommer möjligtvis inte ihåg hur det luktade?
av NilsO
Eller så öppnade säkerhetsventilen i kylarlocket för att trycket blev för stort när den stått på tomgång en längre stund i värmen. Då ryker det lite. Den ska egentligen aldrig öppna, men det kan ändå hända om man t ex råkat fylla för mycket vätska i behållaren eller om kylfläkten inte riktigt startar när den borde. Eller om man har för lite glykol i kylarvätskan. Eller om det varit någon luftblåsa i systemet. Så länge det inte försvinner kylarvätska och motortemperaturen inte går upp över normalt så behöver man nog inte oroa sig.
av xxargs
gick kylarfläkten ? - var AC igång ?

Var den vita röker kvar länge och var kvar även om det späddes mycket ut i luften liknande oljerök eller försvann den lika fort som vattenånga.

Om kylar/kondensorfläkten (är ofta samma fläkt idag) inte fungerar så kan man råka på sådana situationer, speciellt vid längre tomgångsskörning och ingen fartvind genom fronten.

Har du tur så var det från kylaren och dess ventillock som plötsligt släppte ut en del kylarglykol och ånga.

Mindre tur om det var AC-kompressorns säkerhetsventil som öppnade (eller tom. slangbrott) för att kondensorfläkten inte fungerade och dess pressostat inte stoppade kompressorn i tid och du blev av med hälften av köldmediet och en del olja. - om din AC/klimatanläggning och kompressorns center på remskivan inte snurrar och anläggningen inte ger någon alls kyla nu så var det förmodligen slangbrott och du bör hitta spår av oljekladd någonstans i motorutrymmet, fungerar kompressorn fortfarande och kanske ger en viss kyla så kan det ha varit säkerhetsventilen på kompressorn - det bör vara tämligen oljekladdigt någonstans runt om kompressorn i så fall.

Om kondensor/kylarfläkten inte fungerar och snurrar trögt (rostat ihop under vintern) så brukar det ofta på äldre bilar medföra att pressostaten till AC bränns sönder (kontakter svetsas) av den konstant höga startströmmen som fläkten drar innan den bränns också och då fungerar inte pressostaten heller när det blir för högt tryck i systemet (för att kondensorn inte kyls) och stänger av kompressorn utan kompressorn går vidare och till slut öppnar säkerhetsventilen i kompressorn (eller slang spricker i någon skarv om det är mycket murket) och en del av gasinnehållet blåser ut.

Att kylar/kondensorfläkten fungerar är extremt väsentligt för bilar med AC - det är en av dom sakerna man bör kolla på vårkanten när det börja bli varmt att fläkten snurrar lätt och att efter en stunds motor på tomgång så att den är ordentligt varm att fläkten startar som den skall - innan man slår på AC-knappen för säsongen om den har varit avstängd under vintern.

kör man med AC-knappen påslaget året om så motioneras både kompressorn och kylarfläkten kort stund efter varje start även vid några minusgrader i inte allt för gamla bilar och man undviker de här typen av problem
av danz
Tack alla för kloka råd och hjälp! Jag har inte löst problemet med min v70. Problemen har bara eskalerat med bilen så har inte haft tid att ta tag i det. Har små barn att ta hand om och lite dåligt med pengar just nu. Så fort tid och pengar finns skall jag ta mig an bilen. Lite jobbigt att vara utan bil som småbarnsföräldrar kan jag lova.
Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]