Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jrek78
Provtryckte samt fyllde ac förra året.
Nu vill de inte funka. (är om schimsad)
Samtidigt som jag märkte att den inte kylde, tändes motorlampan. Visade fel på kyltempgivaren.
Har beställt en ny, men funderar på om det möjligtvis hör ihop på något sätt? Om det blir nån fel-signal från givaren så att ac:n inte funkar?
Ac:n i sig gav ingen felkod.
V70 2.3 T5 -98.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det kan vara mycket möjligt för att belasta motorn så lite som möjligt och att få optimal kylning till motorn. Dåligt med gas i Ac-systemet ger inte heller någon felkod om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du kan kolla enkelt om det finns tillräckligt med gas i Ac-systemet genom att mäta med en multimeter. Gör så här lossa kontakten till lågtrycksvakten mät lågtrycksvakten får du OL så är det för lite med gas i systemet. Får du däremot ett värde så är det iaf gas i systemet för att kompressorn ska starta.
av Fritzell
Ecc'n kommunicerar ju med resten av styrningen så det låter ju rimligt att den vägrar starta kompressorn om det finns en motorfelkod för att skydda motorn.

Hur mycket man än mixtrar med Acn ska det inte kunna ge en felkod. Jag tror inte det har det sambandet. Du kan ju tvångsköra kompressorn en kortare stund genom att brygga reläet till kompressorn och se om det kommer kyla på främst det vänstra av gasledningarna vid torpedväggen. Beskrivning ovan funkar bra för att ta reda på om det finns grundtryck i systemet (mer än 1,8 bar) förutsatt att lågtrycksvakten är i funktion.

Det skulle kunna finnas ett samband dock och det är om kompressorn är felschimsad och ligger på hela tiden och således ger kyla när systemet kallar på kyla och därav förvirra styrningen. Samma sak kan hända åt andra hållet vissa bilar toyota b.la säkert nyare volvo också om kopplingen släpper pga slitage/ värme och styrningen känner av att kylan försvann trots att kompressorn har tillslagssignal och hög/lågtrycksvakt ej löst ut. Men då hade den lagt en felkod relaterat till luftkonditionering, inte tempgivare
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kolla iaf så att du har grundtryck i systemet kompressorn mår inte bra av att köras igång tom. ECC sätter ingen felkod på felschimsad magnetkoppling om det är för stort glapp så att den inte kan slå till jag hade det problemet på min bil och det fanns ingen felkod. Möjligt att den kanske sätter felkod om magnet kopplingen ligger på hela tiden.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]