NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Min bränslevärmare har slutat att fungera. Den startar inte alls och har troligtvis spärrats pga. felkod.
Jag lämnade in bilen och felkoden som skickats var "Fläkt - felaktig funktion".
De återställde felkoden och då började den fungera igen precis som den ska.

Nu efter en vecka så har den slutat att fungera igen och min fundering är hur troligt det är att det enbart är fläkten som felar?
Volvo vill byta hela värmaren, bara delen kostade 14000:-

Bilen är en V50 1.6d drive som gått ca 7000mil årsmodell 2010.

Tankar eller idéer?

Vänliga hälsningar,
Henrik
Du kan ju prova att byta fläkt, kostar ca 12-1500.
Hade nyligen problem med min värmare, bytte brännkammare då inget annat var sönder.
Går så fint nu igen.
Om du inte vill skruva själv så finns det nog någon service verkstad i närheten.
Kolla på eberspächers hemsida.
Misstänker att din styrenhet är trasig - ganska vanligt att dessa blir defekta och felkoden blir ofta just "fläkt - felaktig funktion".
Jag fick det felet på min, den felkoden gick att nolla med Vida ett tag men till slut var den inte startbar ens genom Vidas diagnostikläge.

Rev ned den gamla brännaren efter ett byte till en fungerande, tänkte byta fläkten men hittade inga fel på den, fläkten snurrade lätt och inga tendenser till att något kärvade, slutade med att värmaren testades i en Saab 9-5, då med styrenheten/gaveln från Saabens gamla brännare,tror vi monterade den i december förra året och fläkten/brännaren funkar perfekt fortfarande...

Du kan köpa en komplett begagnad värmare på Bildelsbasen för runt 6000kr med 12mån funktionsgaranti, Volvo har fastpris på bytet, kolla vad de tar för just din bil, i min D5:a sitter värmaren rätt långt upp på torpeden och kostade 1200:- att få utbytt.
Hej, tack för svaren!

UPPDATERING: I morse fungerade värmaren som vanligt igen!? Känns isåfall som att det kan vara just styrenheten som felar... Eller?
Är det någon som vet om det går att byta ut enbart styrenheten?

Vänliga hälsningar,
Henrik

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]