Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BoeingPilot
Hej allihopa, jag är ny här på forumet.

Jag är between två bilar och har skaffat mig en s80 T6 1999 27000 mil som tillsvidare bil.

Himla go bil att åka med men nu har jag fått meddelandet : urgent trans. Service.

Lådan går kanon, och växlar som den ska. Men när man kört ett tag (när transmitions oljan är varm?) så fastnar växeln i treans växel. Den varvar fortfarande bra. Inga konstiga ljud eller knackningar .

Fick upp två diagnos koder : p0751 och p1618

Har redan sökt lite på forumet men det flesta med samma koder verkar ha missljud, slirning och andra konstigheter. Min går som sagt kanon när den är kall.

Samt så lyser triangeln för avgas/luft systemet.

Funderar på om det skulle hjälpa att spola lådan?

Tanken va att bara ha bilen i ett par månader, men jag har verkligen bondat med pärlan och tycker att den är kanon go att köra. Så det vore kul om man kunde få den i ordning.

Har ni några tips eller idéer ?

Tack på förhand, ;-//

Erik
Användarvisningsbild
av milktrucker
läs ut med vida
av hubbe86
pröva definitivt med oljebyte. flera stycken. gasa runt lite mellan bytena, det kan släppa. Annars är det ju dyr service som gäller. Olja köper du på nån tysk sida MOBIL JWS 3309 ska den heta. går åt typ 16 liter. man byter kanske 3 liter per gång
av BoeingPilot
hubbe86 skrev:pröva definitivt med oljebyte. flera stycken. gasa runt lite mellan bytena, det kan släppa. Annars är det ju dyr service som gäller. Olja köper du på nån tysk sida MOBIL JWS 3309 ska den heta. går åt typ 16 liter. man byter kanske 3 liter per gång
Tack för ditt svar. Läste någonstans att det ska vara dextron 3 i min låda. Är det hel eller halvsyntet som gäller? Vågar man köra på Biltemas dextron 3?
av hubbe86
BoeingPilot skrev:
hubbe86 skrev:pröva definitivt med oljebyte. flera stycken. gasa runt lite mellan bytena, det kan släppa. Annars är det ju dyr service som gäller. Olja köper du på nån tysk sida MOBIL JWS 3309 ska den heta. går åt typ 16 liter. man byter kanske 3 liter per gång
Tack för ditt svar. Läste någonstans att det ska vara dextron 3 i min låda. Är det hel eller halvsyntet som gäller? Vågar man köra på Biltemas dextron 3?

Hej, fyller universaloljan den klassning som du har på lådan och det som i ditt fall är lite av ett experiment/chansning iallafall så skulle jag def köra på en billig olja. swedol (q8-olja) 60 kr/litern typ eller biltema. Får du igång lådan kan du ju köra typ 2000 mil med den oljan och låta den ta upp all skit sen byta olja till en fin "orginalolja". inte värt 1000 spänn extra i detta läge tycker jag :)

ps. min förra v70 av äldre modell fastnade på 2ans växel hela tiden. jag bytte all olja till biltema dextron och voila! som ny låda :) samma med min nuvarande. jws3309 MOBIL och som en ny låda blev det :) Jag håller tummarna för att du har samma flyt som jag !
av BoeingPilot
hubbe86 skrev:
BoeingPilot skrev:

Hej, fyller universaloljan den klassning som du har på lådan och det som i ditt fall är lite av ett experiment/chansning iallafall så skulle jag def köra på en billig olja. swedol (q8-olja) 60 kr/litern typ eller biltema. Får du igång lådan kan du ju köra typ 2000 mil med den oljan och låta den ta upp all skit sen byta olja till en fin "orginalolja". inte värt 1000 spänn extra i detta läge tycker jag :)

ps. min förra v70 av äldre modell fastnade på 2ans växel hela tiden. jag bytte all olja till biltema dextron och voila! som ny låda :) samma med min nuvarande. jws3309 MOBIL och som en ny låda blev det :) Jag håller tummarna för att du har samma flyt som jag !
Kanon hubbe! Äntligen ett hopp om livet. Återkommer med lite feedback när jag bytt! Tack!

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]