Tack för era svar.
andersuw skrev:Att fläkten eftergår är helt normalt. Dock kan jag inte erinra mig om att jag någonsin varit med om detta på vintern med någon av de Volvo med elektrisk fläkt som jag ägt (855 T5 -94, V70 T5 -02, V70 D4 -15). Även på sommaren sker det normalt bara efter "hård" körning, där "hård" dock inte behöver betyda "snabb". Snarast sker det vanligen efter körning i måttlig fart i lång och ganska kraftig uppförsbacke.
Om det händer på vintern och efter helt normal körning har du sannolikt något fel någonstans. I första hand kan man kanske misstänka en termostat som inte öppnar ordentligt. När jag haft termostatfel har det varit motsatsen: att termostaten inte stänger ordentligt så att normal driftstemperatur aldrig nås på vintern. Men jag antar att båda felen är tänkbara.
Har inte varit med om detta på min 850 heller, inte ens på sommaren. V70in går som pendlarbil på E4an ca tre mil morgon och eftermiddag, så ingen onormal körning. Vill dock tillägga att den inte gör det varje gång man stänger av bilen, bara ibland.
PLA skrev:När motorn stängs av, öker temperaturen i motorrummet då där ingen fartvind är till kylning av motor. Detta händer båda sommer och vinter. Här på vinteren kör min fläkt bara max 30 sec.
wissel skrev:På min startar fläkten alltid efter jag stängt av motorn, året runt.
Ser inget problem med det!
Skönt att veta att det är fler P2or som gör detta.
Läste detta om fläkten i instruktionsboken:
"VARNING!
Tänk på att kylarfläkten kan starta automatiskt
någon tid efter att motorn stängts av."
Lite dåligt med info, de kunde ju gärna skriva NÄR den kan starta(kanske efter hårdkörning på Nürburgring mitt i sommaren). Eller så är det bara som så att fläkten kan gå igång lite när som helst på dessa bilar, oavsett temperatur ute? När bilen känner för det typ.