Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av grisslan2
#1051553
Då jag nu konstaterat att det är glapp någonstans i mätarhuset så har jag letat efter ett nytt/renoverat.
Har hittat men tyvärr så behöver jag det "pronto" då jag står med körförbud från tisdag pga srs-lampan. Så i och med detta har jag inte tid att vänta på transporten, skall man ha Expressfrakt så kostar det skjortan. Min fråga är då om det finns någon som känner till någon som kan felsöka och renovera mätarhuset?
av Candypig
#1051560
Fjugesta Billackering lagade iallafall förr Volvo instrument, har aldrig lagat där själv men sök på nätet för info, tror även de har annonser på Blocket om div.mätare till Volvo....
av grisslan2
#1051763
Candypig skrev:Fjugesta Billackering lagade iallafall förr Volvo instrument, har aldrig lagat där själv men sök på nätet för info, tror även de har annonser på Blocket om div.mätare till Volvo....
Var i kontakt med dom men expressfrakten blev svindyr så det fick vara. Hittade ett annat mätarhus i dag som fungerade bra, nackdelen är att det har 15000 mil till på mätaren mot den gamla....
Får skicka iväg den gamla och få den renoverad eventuellt, eller försöka hitta ett elschema och försöka på egen hand. Frågan är hur komplicerat och pilligt det är.
Någon som kanske kan ge tips om hur?
av nivenko
#1052023
för en 22 år gammal bil är antagligen miltalet av mindre betydelse än skicket för övrigt. Om du inte ska sälja bilen snart så spelar det ingen som helst roll. För att spara pengar kan du behålla det gamla instrumentet samt skriva upp miltalet på det du satt dit och skicka med detta till en eventuell framtida köpare. För att ytterligare verifikation på miltalet kan du behålla besiktningsprotokollen från besiktningen före och efter instrumentbytet där körsträckan ska vara angiven.
av NilsO
#1052043
Om hastighetsmätaren fungerar i ditt gamla instrumenthus (jag fattar det så?) så är det väldigt enkelt att bara flytta över den till det nya instrumenthuset.

I princip lägger man bara huset med mätartavlorna neråt och lossar alla skruvar man hittar på baksidan. Sedan kan man lyfta av bakstycket, och då ligger mätarna där. Ur med gamla hastighetsmätaren, i med nya och skruva ihop igen.
av grisslan2
#1052153
NilsO skrev:Om hastighetsmätaren fungerar i ditt gamla instrumenthus (jag fattar det så?) så är det väldigt enkelt att bara flytta över den till det nya instrumenthuset.

I princip lägger man bara huset med mätartavlorna neråt och lossar alla skruvar man hittar på baksidan. Sedan kan man lyfta av bakstycket, och då ligger mätarna där. Ur med gamla hastighetsmätaren, i med nya och skruva ihop igen.
Ibland är det enklare än man kan tro....
Tack för det, får ge mej på det i helgen. :-)-)

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]