Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare tjenare, fick 2 sycken tvåor på bessen idag... trist! Men det ska inte nog vara nått problem att fixa själv det som ska fixas. Det var att höger fram så var bromsen anlagd(den satt och bromsade lite grann hela tiden) tips på att fixa det? Sen var det ojämn bromsverkan bak till, gubben sa att jag ska byta bromsskivorna bak, kikade och kolla att det finns två olika ventilerade och det är väl till abs? har inte abs på min. Så är de skivorna som inte är ventilerade och har 281mm i diameter? de är dom som komme fram när jag använder reg numret på Mekonomen.

Tack på förhand
//Mvh Halvar
Bak finns bara en sorts skiva, tror t.o.m det är samma som 240. Fram finns det fler. En tidig modell är komplett med nav och dom 2 andra skiljer det på om det är är originalmonterade 14 eller 15" fälgar. Det finns fler än dessa på fram axeln (ABS bl.a), men är det bak du ska ha finns det bara en modell. Och den är inte ventilerad.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Bak finns bara en sorts skiva, tror t.o.m det är samma som 240. Fram finns det fler. En tidig modell är komplett med nav och dom 2 andra skiljer det på om det är är originalmonterade 14 eller 15" fälgar. Det finns fler än dessa på fram axeln (ABS bl.a), men är det bak du ska ha finns det bara en modell. Och den är inte ventilerad.

Mvh
Lennart
Såg nu att det är bara fram det är ventilerad, men det finns två olika skivor, en med 281mm eller 265mm, gör det någon skillnad?
roh66 skrev:Hej Halvar!

Lennart har redan gett svaret på frågan. Har 14" eller 15" fälg på bilen från fabriken?
Större fälg större skiva.
Bromsskiva till 14" finns med nav också. Fram till 1987/08.

Mvh.R.
Så det spelar ingen roll eller så köper jag den med 281mm? :) Förlåt att jag inte fattar, helt slö idag. Är ju en 1988s men den är tillverkad 87. Men enligt biluppgifter när man söker på bilen är det 185/70R14 fram och bak. Men gör det någon skillnad om jag köper den större eller mindre? Den större kostar 255kr, den mindre kostar 560kr!
robinb3rgsten skrev:Är nog fortfarande till i fram du kollar. Bak finns bara en är samma på 240 740 och 940
https://www.skruvat.se/Bromsskiva-P312488.aspx Står bak, 265mm diameter
https://www.skruvat.se/Bromsskiva-P12842.aspx Står också bak, men med 281mm diameter
De står att båda passar på en 740, och den ena passar på de flesta men asså kan 1.6cm göra så stor skillnad....
Jag tror att Skruvat har fel där. Den nedre står det att den är till bara 240/260 medan den övre är till 740. Jag har köpt denna,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025155/
och den ska passa alla 2/7/900 modeller. och den är 281 mm. Jag har 15" fälgar, men 14" fälgar passar bak på min, inte fram, där jag har 287 mm skivor (ABS). Det är en 754 GLT -88B men 16V motorn jag har, den är förstärkt i både fjädring och bromsar (original) jämnfört med GL 8V. Ungefär som turbon skulle jag tro. Så köper du skivorna till 240-in så är jag (nästan) säker på att det blir rätt. Den Skruvat visar bild/ritning på till 740 passar inte till 740. Jämför du måtten som står under bilderna på Biltema resp. Skruvat så stämmer måtten när det gäller Skruvats 240/260 skiva

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Jag tror att Skruvat har fel där. Den nedre står det att den är till bara 240/260 medan den övre är till 740. Jag har köpt denna,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025155/
och den ska passa alla 2/7/900 modeller. och den är 281 mm. Jag har 15" fälgar, men 14" fälgar passar bak på min, inte fram, där jag har 287 mm skivor (ABS). Det är en 754 GLT -88B men 16V motorn jag har, den är förstärkt i både fjädring och bromsar (original) jämnfört med GL 8V. Ungefär som turbon skulle jag tro. Så köper du skivorna till 240-in så är jag (nästan) säker på att det blir rätt. Den Skruvat visar bild/ritning på till 740 passar inte till 740. Jämför du måtten som står under bilderna på Biltema resp. Skruvat så stämmer måtten när det gäller Skruvats 240/260 skiva

Mvh
Lennart
Ska kika i dag vilka det är, är nästan säkert att det är de som står att de passar till 240, om man klickar på pilen bredvid så kommer det fram fler vilken den passar till. Har även en fråga, när jag har ojämn bromsverkan bak, Borde det fixa sig om jag bara byter bromsskivor och bromsbelägg där?
Du måste "motionera" oken. Plocka ut dom gamla klossarna och skapa rent anläggningsytorna där klossarna ligger mot i oket (uppe och nere). Med ett däckjärn, kofot, skaftet på en större skiftnyckel så pressar du försiktigt in kolvarna i oken. Jag brukar spraya lite kopparpasta in under gummiskydden innan jag pressar in kolvarna. Både som smörjning och lite framtida skydd. Gummit mår inte riktigt bra av det så många avråder från det, men jag har gjort så i många år och det funkar bra. Tätningarna längre in tar ingen skada utan det är bara gummiskydden. Sedan sätter du i (dom gamla) klossarna igen och och trampar på bromsen tills pedalen blir "stum". Sedan plockar du ut klossarna igen och trycker i kolvarna. Går alla kolvar lätt, kan du nu plocka loss oken eller göra om proseduren. Man behöver inte lossa bromsröret, utan man kan lyta det åt sidan och hänga det i ett snöre. Lossa justeringen för handbromsen vid spaken, knacka ordentligt på broms trummorna så lossnar skivan. Det kan (ska egentligen) sitta en skruv som håller skivan och som är "spetsig" och ser till att fälgen alltid kommer på samma ställe. När du ändå har bort skivan är det ju ganska lämpligt att plocka isär och smörja upp excentern till handbromsen (byta backar??). Lycka till...... :lol:

Mvh
Lennart

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]