Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1043050
Undrar om det finns nån möjlighet att kunna få reda på vad en Volvo har för utrustningsspecifikation från ny genom att använda sig av ett registreringsnummer? Många skriver ju så dåligt i sina försäljningsannonser. Tacksam för svar!
#1043058
jobbe skrev:Undrar om det finns nån möjlighet att kunna få reda på vad en Volvo har för utrustningsspecifikation från ny genom att använda sig av ett registreringsnummer? Många skriver ju så dåligt i sina försäljningsannonser. Tacksam för svar!
En Volvo ÅF kan se hur bilen är specad i nuläget, inklusive förändringar som gjorts av någon Volvo ÅF (förutsatt att de gjort sitt jobb i samband med att utrustning lagts till eller tagits bort). Men jag vet inte om de är villiga att plocka fram de uppgifterna åt dig för en bil de inte själva säljer.

För relativt nya bilar kan du också få specen som den såg ut från fabrik via den sajt jag länkar till nedan. Bara att plocka fram chassinumret via fordonsregistret ("fråga på annat fordon") och sedan mata in det. Jag vet dock inte exakt hur ny bilen måste vara för att detta skall funka. Vill minnas att jag inte lyckades få fram något om min "gamla" bil (V70 -02), däremot om den "nya" som jag sedan köpte (V70 -15). Och det kostar en slant att använda systemet (en dryg hundring för ett endabsabonnemang).

https://www.partslink24.com/partslink24/user/login.do
#1043071
jobbe skrev:Tack för svaret! :D
Väl bekomme! En tredje variant är för övrigt att läsa ut bilen med hjälp av VIDA/DiCE (som går att köpa på nätet för rimliga pengar). Jag fick åtminstone fram en hel del information om min V70 -02 den vägen. Det är inget jag för egen del behöver eftersom jag sedan länge vet hur den bilen är och var specad. Men det kan ju alltid vara av intresse att veta att det går att få fram en del den vägen.
#1043076
Undrade mest om det gick att få fram nån info utan att ha med bilen fysiskt att göra. Kollar på flera bilar på Blocket t.ex. Och lite nörd som man är så vill jag oftast veta mer om bilen än vad annonsen säger. Men stort tack för att du tog dig tid att kommentera, andersuw :-D
#1043656
ebceksl skrev:Om du står som registrerad ägare till bilen så kan du få fram informationen om du loggar in på "Min Volvo" sidan.
https://minvolvo.volvocars.se/login
Du kan få fram informationen via "Min Volvo" även om du de facto inte är ägare till bilen. Det räcker med att du säger i "Min Volvo" att du beställt/köpt bilen så dyker den upp som din, i alla fall om den egentliga ägaren är en bilhandlare. Du kan dock sedan inte bli av med den i "Min Volvo" utan hjälp utifrån. Enligt uppgift försvinner den som "din" i "Min Volvo" först när den säljs och registreras på någon annan.

Sedan gäller att även Volvos egen information punktvis är fel även om det mesta stämmer. Om min V70 T5 -02 påstås exempelvis att den har en HU-850. Men någon HU-850 fanns ännu inte när bilen tillverkades och passar inte heller. Vad det i praktiken handlar om är HU-803. Om min V70 D4 -15 sägs att den har laminerade rutor med vattenavstötande glas (WRG). Laminerat stämmer men inte WRG såvitt jag vet.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1043657
jobbe skrev:Undrade mest om det gick att få fram nån info utan att ha med bilen fysiskt att göra. Kollar på flera bilar på Blocket t.ex. Och lite nörd som man är så vill jag oftast veta mer om bilen än vad annonsen säger. Men stort tack för att du tog dig tid att kommentera, andersuw :-D
Tycker inte det är särskilt nördigt att vilja ha mer information än annonserna ger (eller kolla upp att annonsen verkligen stämmer). Eller om det är nördigt är det bra att vara nörd. :-) Det är rätt rationellt att vara maximalt välinformerad vid bilköp. Jag använde själv den sida jag länkade till (partslink24.com) för att kolla upp de tre bilar jag valde mellan innan jag slog till på min V70 D4 -15 i höstas. Jag använde den därefter också för att titta på en del bilar jag inte var intresserad av att köpa för att få ett grepp om vilka fjädrar och stötdämpare Volvo brukar montera från fabrik på bilar med nivåreglering. Behövde de uppgifterna för att själv kunna eftermontera nivåreglering på min "nya" bil, vilket tyvärr inte är lika enkelt att göra på V70 II som på V70N.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]