Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raven76
Jag fick lämna in min bil pga dåligt batteri förra veckan (Efter lite tjafs fick jag det på goodwill eftersom jag lämnat in den i höst för samma fel utan att de gjorde någon åtgärd).
Det jag undrar är hur batteriet laddas under färd. Jag hade åkt 30 mil ena dagen. Dagen efter orkade bara batteriet med att köra värmaren i 25 minuter i -23 C, sedan var spänningen för låg. Enligt verkstadschefen så trodde inte han att batteriet var mer laddat efter 30 mil än efter 10 för spänningen sänks till 12.8V av "miljöhänsyn" efter en stund! Stämmer verkligen detta?!
Jag har en XC70 D4 AWD -14. Tycker det låter lite konstigt att batteriet bara ska hålla 2 år! Speciellt då jag brukar ladda det en gång i veckan då jag kör korta sträckor till och från jobb/skola med värmare påslagen ett par gånger per dag (Jag laddar inte över polerna, utan över plus och jord).

Någon som vet hur detta fungerar? Jag tycker det låter konstigt att man inte håller högre spänning över batteriet än 12.8 V.

Tack på förhand.
av oldtimersmc
Batteriet laddas vid motorbroms bl.a. Och sen så skall man inte ansluta minus till batteriet när man extraladdar batt för då vet inte systemet att du har extraladdat, så minus till karossen.
av raven76
oldtimersmc skrev:Batteriet laddas vid motorbroms bl.a. Och sen så skall man inte ansluta minus till batteriet när man extraladdar batt för då vet inte systemet att du har extraladdat, så minus till karossen.
Ja det är precis så jag gör. Men är det verkligen så att batteriet enbart laddas vid t.ex. motorbroms under långfärd? I så fall måste man ju ut och köra 5 mil i taget för att ladda batteriet. Långkörning hjälper ju inte.
av Rådlös
Njaaääee... Kolla den här bilden:
Bild
Batteriet tar bara emot och behåller laddningen när spänningen är 13,8 volt och däröver. Laddningsregulator som sitter i generatorn styr ju hur mycket som skall komma ut. Den tar sin information från batteriet och i moderna bilar, från styrdatorn.
Den spänningen som blir emellan 12,7 volt och 13,7 volt går åt till förbrukarna medan du kör, fläktar, belysning, pumpar etc. etc. Det är först när laddspänningen är över 13,8 volt som det fylls på i batteriet.
Nu borde det ju vara så om ditt batteri var dåligt laddat att regulatorn "öste på" med laddenergi. Men det kan säkert finnas många orsaker till att det tydligen inte har blivit så. Det får man nog mäta och prova sig fram för att kunna uttala sig om.
av Malmstroem
Batteriladdningen kontrolleras elektronikst genom ACM (Alternator Control Module). Den har två prioriteringar:
- Hålla batteriet laddat.
- Inte använda mer energi än vad som krävs för att ladda batteriet -- och därigenom minska bränsleförbrukningen.

Att ha batteriet laddat har högre prioritet än att minska bränsleförbrukningen -- så batteriet laddas så länge ACM anser att det behövs. Normalt fungerar det bra, och har du inga felmeddelanden skulle jag inte oroa mig för ACM även om batteriet dött efter bara två år.

Vad är det för laddare du laddar med? Om du har laddat batteriet varje vecka och det dör efter två år skulle jag personligen vara mer orolig över hur laddaren fungerar.

Batterier är slitvaror. De bör hålla mer än två år, men precis som en glödlampa kan gå sönder snabbt kan ett batteri också gå sönder snabbt. Speciellt om det överladdas rejält eller om det får stå urladdat.
av raven76
Malmstroem skrev:Batteriladdningen kontrolleras elektronikst genom ACM (Alternator Control Module). Den har två prioriteringar:
- Hålla batteriet laddat.
- Inte använda mer energi än vad som krävs för att ladda batteriet -- och därigenom minska bränsleförbrukningen.

Att ha batteriet laddat har högre prioritet än att minska bränsleförbrukningen -- så batteriet laddas så länge ACM anser att det behövs. Normalt fungerar det bra, och har du inga felmeddelanden skulle jag inte oroa mig för ACM även om batteriet dött efter bara två år.

Vad är det för laddare du laddar med? Om du har laddat batteriet varje vecka och det dör efter två år skulle jag personligen vara mer orolig över hur laddaren fungerar.

Batterier är slitvaror. De bör hålla mer än två år, men precis som en glödlampa kan gå sönder snabbt kan ett batteri också gå sönder snabbt. Speciellt om det överladdas rejält eller om det får stå urladdat.
Det är en ctek-laddare jag använder. Då jag laddat batteriet fullt tidigare i höst (Enligt laddaren), klagade ändå start/stop på att "elsystem" var något som inte var ok för att få start/stop att aktiveras. Visst kan det det bero på laddaren, men beteendet verkar ju ok då jag kollar på dioderna på laddaren. I höstas fick jag köra 35 mil innan elsystem försvann från start/stop menyn. Det verkar ju inte helt ok det heller.
av mattish
Att slita på ett batteri när man kör kortkörningar i veckorna och värmare några gånger om dagen är inte omöjligt. Det går nog att knäcka ett batteri på 2 år på det sättet. Särskilt när det är så kallt.
av Malmstroem
En CETEK-laddare ska inte överladda.

Du har också kopplat in den korrekt -- med minus till jord och inte till batteriet. Kopplar man laddaren direkt på polerna så vet inte ACM hur mycket ström som finns i batteriet.

Men att du behvöer köra 35 mil är inte OK. Den mest sannolika felkällan är batteriet. Batterier kan gå sönder väldigt snabbt om man har otuer eller behandlar batteriet fel.

Du vet att du har två batterier i bilen?
Bil försedd med Start/Stop-funktion är utrustad
med två 12 V-batterier – ett extra kraftigt
startbatteri samt ett stödbatteri som hjälper till
vid Start/Stop-funktionens startsekvens.
Om du inte laddat bägge så är det fullt möjligt att det mindre batteriet varit urladdat under lång tid och därefter inte tar laddning speciellt bra.
av raven76
mattish skrev:Att slita på ett batteri när man kör kortkörningar i veckorna och värmare några gånger om dagen är inte omöjligt. Det går nog att knäcka ett batteri på 2 år på det sättet. Särskilt när det är så kallt.
Nu kör jag inte enbart korta sträckor. Jag har inte samlat på mig 4100 mil på två år genom stadstrafik. :wink:
Jag har en kollega som har kört med samma typ av beteende men aldrig laddat via extern laddare, bara via långkörningar på veckosluten. För honom har det inte varit något problem.
av raven76
Malmstroem skrev:En CETEK-laddare ska inte överladda.

Du har också kopplat in den korrekt -- med minus till jord och inte till batteriet. Kopplar man laddaren direkt på polerna så vet inte ACM hur mycket ström som finns i batteriet.

Men att du behvöer köra 35 mil är inte OK. Den mest sannolika felkällan är batteriet. Batterier kan gå sönder väldigt snabbt om man har otuer eller behandlar batteriet fel.

Du vet att du har två batterier i bilen?
Bil försedd med Start/Stop-funktion är utrustad
med två 12 V-batterier – ett extra kraftigt
startbatteri samt ett stödbatteri som hjälper till
vid Start/Stop-funktionens startsekvens.
Om du inte laddat bägge så är det fullt möjligt att det mindre batteriet varit urladdat under lång tid och därefter inte tar laddning speciellt bra.
Det där har jag också funderat över. Det lilla batteriet, hur laddas det? Laddas det via det stora eller måste man ladda det separat? Jag kan iofs tycka att det lilla batteriet borde vara fulladdat om start/stop aldrig aktiveras. För det är väl det enda det batteriet gör? Dvs håller radio, lite fläktar etc igång vid aktivering av start/stop funktionen. För som jag fattat det så är det ju inte det lilla batteriet som startar motorn efter ett stopp.

Kommer inte åt min bil via appen som sä[…]

I mitt fall var det ABS-kransarna som båda v[…]

Laga tröskel

Svetsprimer mellan plåtarna som ligger dikt […]

Hej! Har samma fenomen. Har detta löst sig f&[…]