Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axie
Hej.

Vänder mig till er här på forumet för hjälp.

På min xc70 my12 har jag elektrisk baklucka som igår med nästan fullt flyttlass bestämde sig för att sluta fungera. Jag fick stuva in det sista från baksätet. Det var helt dött när jag tryckte på öppnaknappen på luckan. När jag testar knappen på nyckeln samt knappen inne i kupén så knäppte det till bakom instrumentpanelen men bak vid luckan var det dött. Jag hörde heller inget från luckan när jag låste/ låsete upp bilen.

Vid en paus i transporten av flyttlasset så fick jag för mig att testa luckan och den gick upp.

Men när vi kom fram och skulle lasta ut så var den död igen...

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Jag var först inne på säkring men då den fungerade en gång så antar jag att det e glapp någonstans...

Mvh Axie
av Axie
Jag har nu kollat säkring i bagage och den var hel. Vet någon hur man öppnar säkringsbox B i handskfacket?

Det kommer ett klickljud från den säkeingsboxen när jag försöker öppna via nyckel och knapp i kupén.

Mvh
Axie
Det vanligaste felet är nog problem med kontaktdonet upp i takets bakkant. Man kan också få problem med givaren i låset, som ska tala om ifall luckan är stängd eller ej.

Jag har fått lägga dit en extra jordledning förbi kontaktdonet i taket för att min ska fungera. Den krånglade ett par gånger, men sedan jag lade dit den extra jordningen för några år sedan har den aldrig krånglat.
av Axie
apersson850 skrev:Det vanligaste felet är nog problem med kontaktdonet upp i takets bakkant. Man kan också få problem med givaren i låset, som ska tala om ifall luckan är stängd eller ej.

Jag har fått lägga dit en extra jordledning förbi kontaktdonet i taket för att min ska fungera. Den krånglade ett par gånger, men sedan jag lade dit den extra jordningen för några år sedan har den aldrig krånglat.
Ok. Låter som ett fall för verkstaden för mig. Kan inte så mycket mer än byta däck själv...

Har du en uppfattning om vad det kostar att åtgärda på ett ungefär?

//Axie
av Axie
Nu kommer ytterligare en uppdatering.

Lånade ett varmgarage över natten och i morse fungerade luckan som den skulle. Testade flera gånger och låste, låste upp bilen.
Märkte dock vid en låsning att backspeglarna ej fälldes in, kom då på att det skett någon gång tidigare. Men det är kanske normalt att den sekvensen missas ibland?

Spännande ett se hur luckan fungerar efter en dag i några plusgrader och fuktig luft.
I mitt fall så var det alltså glappkontakt som var problemet. Det kom och gick utan speciell relation till vädret. Däremot kunde det räcka att köra över ett gupp, så kunde den börja eller sluta fungera.
När jag skulle fixa problemet fick jag inte upp luckan. Startade, körde ut på gatan, vände och in på tomten, så fungerade den igen. Det är ju lättare att åtgärda när man väl fått upp luckan först.

Att lägga i en extra jordtråd som jag gjorde är inte svårt, men det är förhållandevis mycket jobb, för det är rätt mycket paneler och grejor som ska lossas. Jag drog tråden hela vägen från elbakrutans jordning (lättast att koppla på i luckan) ner till en jordpunkt i golvet under bagaget. Kändes mest rätt, men blir ju en bit att dra sladden.

Om du låser/låser upp i rask följd kan det hända att speglarna inte hänger med, för de var inte riktigt färdiga med förra sekvensen än.
av andersuw
StefanN skrev:Behöver lite vägledning. Min baklucka strejkar och vill inte låsa upp. När man lägger i backen indikerar den att luckan är öppen och varnar..... Hur gå vidare? Har ett nytt handtag till luckan om det kan hjälpa men hur öppna nu när den är låst?
Skall finnas ett litet hål på insidan av låsbygeln som du kan peta i för att öppna luckan manuellt. Hålet är täckt med lite plast och syns så länge det är oanvänt bara som en lite oval fördjupning. Se den här tråden inklusive den bild du hittar där:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p956944
Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]