Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tag_H
Tjenare,
Nu är XC70in död, har alltid startat för men inte nu ;(
Jag har last massvis med trådar om spjällhus, orolig tomgång safety mode osv.
men inte att bilen är död.

En kompis,kompis hade med jobbdatorn hem och läste felkoder, spjällhuset ger permanent fel,
han försökte nlla felkoden men den satte den igen,
däremot så startade bilen, jag körde den en liten bit allt gick normalt den blev riktigt varm.

Nästa startförsök så va de död igen. (den går givetvis runt, försöker tända, men känslan är at den inte får bensin)
Tror att huset är bytt nån gång tidigare (gul etikett)

Min fråga är, kan det vara nån ide att riva isär spjällhuset för att försöka rengöra eller hitta nåt fel ?
Nån som har nån ide vad jag ska göra ?
Volvokillen säger bara "byt spjällhus"
av Arnold
Det är alltid ide att rengöra spjällhuset. Det är inget stort jobb om du har en vanlig sugis. Byt packningen också. Jag läser att du får felkoder på spjällhuset. Jag säger inte att det inte är spjällhuset som är problemet men att bilen inte startar är inget typiskt spjällhusfel. De brukar starta men gå dåligt t ex gå ner i limp home-läge.
Användarvisningsbild
av wissel
1: Finns inga XC med sugismotor,,,,
2: verkar inte troligt med Spjällhusproblem, möjligen om någon av "kontakterna" hoppat....
av andersuw
Tag_H skrev:En kompis,kompis hade med jobbdatorn hem och läste felkoder, spjällhuset ger permanent fel,
Exakt vilken felkod var det du hade?
Användarvisningsbild
av Tag_H
andersuw skrev:
Tag_H skrev:En kompis,kompis hade med jobbdatorn hem och läste felkoder, spjällhuset ger permanent fel,
Exakt vilken felkod var det du hade?
Vet inte, något med givarfel eller läges fel.
Användarvisningsbild
av Tag_H
Nu är det fixat,

Rev isär, häromdan, och rengjorde spjällhuset.
Det var så skitigt så spjället fastnade I stängt läge, fjädrade inte tbx.
Gjorde rent med Break Cleaner och 5:56.
Skruvade ihopp och den startade direct, går nu som en dröm även på tomgång :)

Vilket skitjobb att få loss grejerna.
Är det inte så att man absolut inte ska använda medel som innehåller olja? Någon påstod man rentav kan paja spjället om man gör det (eller kanske styrningen av spjället mer specifikt?)?

Break cleaner däremot, är det säkert att använda? Någon sa man skulle ha ett särskilt spjällrengöringsmedel men break cleaner borde väl vara OK? Kan väl inte lämna någon residue eller orsaka skador, eller vad säger ni?

Edit: Jag rengjorde mitt spjäll på plats i bilen fast då sitter mitt spjäll mer åtkomligt än på 5-cyl-motorerna. Spjällmotorn tar väl förhoppningsvis inte stryk av att man håller spjället öppet för att komma åt baksidan?
Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]

Trasig ABS givare, men var?

läste ut min grannes V40 med min iCarsoft CR […]

Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen nån minut med a[…]