- mån 18 jan 2016, 23:28
#1039417
IMG_20160116_154525.jpg (381.42 KiB) Visad 602 gånger
IMG_20160116_154304.jpg (477.54 KiB) Visad 609 gånger
Har en VW buss med en b230K motor från -87 som går dåligt. Förgasaren är utbytt från den krångliga K-förgasaren till en Pierburg, men under hösten började den gå dåligt. Den misständer på några cylindrar, inte bara en och när den missar några i rad orkar den inte längre driva på och dör.
Misstänker det är tändsystemet, då tändspolen blir brännhet då motortempen börjar nå 80-grader, för den går fint innan dess.
Har bytt tändspole till en annan men den blir lika varm!
Till min fråga för att isolera problemet:
Kan en överhettad tändspole göra att den hoppar över vissa tändningar, men fortsätter jobba på? Går ju fint igen när den är kall sen.
När jag följde tändspolens kopplingar hittade jag en kabel som hängde lös från en tändmodul eller styrbox och såg även att det satt något jag googlat till att verka vara ett förkopplingsmotstånd (Liknade ett litet relä). Lustiga är att jag läste nånstans att de bara fanns för brytarlösa system. Den här kör med brytare.
Det sitter kvar en del gamla vw grejer i motorrummet med bara kapade kablar och är inte alls snyggt gjort så kan inte bara chansa att koppla ihop en hängande kabel med ett stift och riskera att bränna nån styrbox.
Det verkar vara lite fulmekat den här konverteringen så är tacksam för alla tips jag kan få!
Misstänker det är tändsystemet, då tändspolen blir brännhet då motortempen börjar nå 80-grader, för den går fint innan dess.
Har bytt tändspole till en annan men den blir lika varm!
Till min fråga för att isolera problemet:
Kan en överhettad tändspole göra att den hoppar över vissa tändningar, men fortsätter jobba på? Går ju fint igen när den är kall sen.
När jag följde tändspolens kopplingar hittade jag en kabel som hängde lös från en tändmodul eller styrbox och såg även att det satt något jag googlat till att verka vara ett förkopplingsmotstånd (Liknade ett litet relä). Lustiga är att jag läste nånstans att de bara fanns för brytarlösa system. Den här kör med brytare.
Det sitter kvar en del gamla vw grejer i motorrummet med bara kapade kablar och är inte alls snyggt gjort så kan inte bara chansa att koppla ihop en hängande kabel med ett stift och riskera att bränna nån styrbox.
Det verkar vara lite fulmekat den här konverteringen så är tacksam för alla tips jag kan få!