Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jsjodin
Hej!

Till att börja med så har jag inte koll på vad alla begrepp och delar heter men ska försöka beskriva mitt problem! :)

När jag svänger skarpt med lite fart, alltså inte tävlingshastigheter men som man kanske kör när man har lite brådis, så uppstår ett ganska högt gnällande ljud. Ljudet är precis som när man har för lite servo olja och rattar stillastående.

Ljudet ökar i takt med varvtalet och det håller i sig oavsett om jag svänger eller kör rakt, står stilla eller kör fort fram tills jag startar om bilen.
Oljenivån är bra och jag har provat lufta 2ggr men blir ingen skillnad. Har även provat ta av multiremmen och känt på allt ifall något kärvar eller känns konstigt.

Eftersom ljudet hänger med varvtalet så borde det vara något som drivs av multiremmen, eller söker jag på helt fel ställe?

Ac:n har jag stängt av från kupen när ljudet kommer och då bör inte ac kompressorn belastas av remmen utan bara frihjula?
Generatorn har jag mätt och den funkar iallafall som den ska. Dessa två saker känns dock som väldigt långsökt eftersom ljudet uppstår vid skarp sväng...

Min tanke då är att någonting i servopumpen kärvar? Styrningen påverkas inte av detta och heller ingenting annat som jag kan komma på känns onormalt när ljudet uppstår men kanske ändå något lager eller liknande som börjar ge sig och till slut skär?

Om ingen kan klura ut vad som är fel på rak arm så ska jag även försöka filma imorgon hela händelseförloppet.

Bilen i fråga är en s60 2.4t -03 med nästan 17xxx på mätaren.

God fortsättning på er och tacksam för hjälp! :)
av topers
Instämmer absolut inte med att pumparna är svaga och rasar.
Det gör dom inte.

1. Antingen är det för lite olja I behållaren el så kan det vara ett fel på behållaren.
Självklart blir det pumpen som låter men det behöver EJ betyda att det är felet.

Så länge man sköter systemet så håller det.
av valln
Precis servopumpen är nästan aldrig trasig, men däremot är det folk som byter pumpen utan att lösa problemet...

Ett annat fel kan vara kärvande fjäderbenslager.
På vissa modeller är det något fel på oljebehållaren som gör att pumpen fungerar dåligt, den suger luft eller hur det nu var?
av Jsjodin
Tack för alla svar!

Finns nog ett magnetverktyg hemma hos föräldrarna, så skadar inte att kolla nästa gång jag är där!
Oljenivån är god, men kan det däremot bli någon skillnad på att byta oljan? Antar att de bara är att tömma systemet, fylla på och lufta?
Och se över behållaren alternativt byta ut den när man ändå håller på.

Och får jag fråga vad fjäderbenslager kan ha med saken att göra? :) om du menar att det är dom som kan ge ifrån sig gnällande ljud hade jag förstått om det inte vore så att ljudet hänger med motorvarven :/
av valln
När man svänger med hjulen måste fjäderbenslagret röra på sig och om lagret har skurit går det så tungt att svänga att servopumpen går för tungt.
av Alexxelax
valln skrev:När man svänger med hjulen måste fjäderbenslagret röra på sig och om lagret har skurit går det så tungt att svänga att servopumpen går för tungt.
När jag svänger helt, till exempel i en vändzon så känns det som om hjulet inte följer svängradien, utan det känns som om den tvingas in i svängen, kan det vara fjäderbenslagret?
Det låter också ganska mycket när man åker på en gupp i vänstra sidan men jag har känt av det här vid högersväng
av rid54
Alexxelax skrev:
valln skrev:När man svänger med hjulen måste fjäderbenslagret röra på sig och om lagret har skurit går det så tungt att svänga att servopumpen går för tungt.
När jag svänger helt, till exempel i en vändzon så känns det som om hjulet inte följer svängradien, utan det känns som om den tvingas in i svängen, kan det vara fjäderbenslagret?
Det låter också ganska mycket när man åker på en gupp i vänstra sidan men jag har känt av det här vid högersväng
Hjulvinklarna stämmer nästan aldrig helt vid fullt rattutslag, utan ett hjul måste "kasa" lite mot marken. Det är "normalt".

Oljud från servon kan vara luftinblandning i vätskan. Det finns några modeller av oljebehållare med nån form av rörstump inuti som kan lossna och göra att luft sugs in i systemet under vissa förhållanden. Vet ej om din modell kan ha problemet, men det kanske finns någon kunnig som kan ge besked. Vore pumpen dålig tror jag det skulle låta ungefär lika mycket hela tiden.
av Alexxelax
rid54 skrev:
Alexxelax skrev:
Hjulvinklarna stämmer nästan aldrig helt vid fullt rattutslag, utan ett hjul måste "kasa" lite mot marken. Det är "normalt".

Oljud från servon kan vara luftinblandning i vätskan. Det finns några modeller av oljebehållare med nån form av rörstump inuti som kan lossna och göra att luft sugs in i systemet under vissa förhållanden. Vet ej om din modell kan ha problemet, men det kanske finns någon kunnig som kan ge besked. Vore pumpen dålig tror jag det skulle låta ungefär lika mycket hela tiden.
Tack för ditt svar.

Oljudet låter mer som en bussning,
av rid54
En bussning? Du nämner att ljudet ökar i takt med varvtalet och inte påverkas av att du svänger eller kör rakt, eller såtr still. Låter ju mer som det har med varvtalet att göra, dvs pumpen, än att det skulle vara nåt i styrlänkaget (en bussning).

https://youtu.be/YjOhje92HaA?si=PDBBmvHAiiiiDIKI […]

Backspeglar ändrar inställning

Hade samma problem på min V60. Volvo rekomme[…]

Vibrationer bakvagn vid inbromsning.

Byt hjul mellan fram och bak? När du bromsar […]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]