NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanseman
Hej!

Går i tankarna att köpa en v50 1,8F 125hk. Dock har jag hört att man ska helst välja en starkare bil, 2.0 och uppåt då detta ska vara skonsammare mot bilen då motorn är starkare och delar slits inte lika snabbt jämfört med en 1,8 eller lägre. Det jag hört är att det krävs mer av bilen allt som om motorn inte är stark, och kan väl förstå logiken till viss del. Någon som vet vad som gäller?
av mattiasv60
Äh, känner du att motorn räcker till för dina behov så kör på 1.8motorn. Visst får den utnyttja något mer av sin procentuella kapacitet, men det är sällan man belastar en motor speciellt hårt ändå...
Hade man fått plåga motorn hade aldrig Volvo släppt ut bilen med den motorn. Men det är en bra motivering folk använder för att kunna välja en motorstarkare variant... :wink:
av Lövet
Det finns absolut ingen anledning att välja starkare motor av "slitageskäl". Framförallt är det oerhört märkligt hur det skulle kunna påverka slitaget i övriga bilen? Det är inte direkt så att ett par bromsar eller en växellåda vet hur mycket motorn belastas, dem vet bara hur fort bilen åker :wink:
av hanseman
Tack för svaren!
En följdfråga gällande samma fordon. Flera har avrådit mig från att skaffa en bränslehybrid i v50 utförande. Pga. att det belastar diverse ledningar, packningar och spridare när bilen går på miljöbränsle. Men hur befogat är det egentligen? Påverkar det verkligen så mycket på diverse delar?
Användarvisningsbild
av ThomasT
hanseman skrev:Tack för svaren!
En följdfråga gällande samma fordon. Flera har avrådit mig från att skaffa en bränslehybrid i v50 utförande. Pga. att det belastar diverse ledningar, packningar och spridare när bilen går på miljöbränsle. Men hur befogat är det egentligen? Påverkar det verkligen så mycket på diverse delar?
Hela bränslesystemet är eget på en etanolbil för att passa även etanol så det behöver du inte vara orolig för.

.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag ägde en V50 1.8f -06 i några år.. Drog även husvagn efter den. :) Funkar fint, även om man får växla ner så fort det lutar lite uppåt.

Den bilen tankade jag mest etanol.. Men från typ dec-feb körde jag bensin. Den fick problem att starta i kyla med etanol.. Nått var nog lite tokigt i den bilen.. För i vår nuvarande V60 T4F kör vi vara etanol året runt och har aldrig några startproblem.

Var i allafall den V50:n som fick mig in på Volvospåret..
av Lövet
Det känns som att du fått råd av en "expert". En sån som kör Volvo 940 för att "det minsann är den riktiga Volvon" och som tycker att "elektronik är bara onödigt och går sönder".

Har jag rätt?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Har haft en 1.8f och nu en D2a, ingen är någon "räcer" men i vardaglig trafik räcker det urmärkt med de 125hk som etanolmotorn producerar, vet du däremot att du ska dra husvagn fler ggr per år så kanske ett starkare motoralternativ är att föredra.

Nu till problemen jag hade 2 ggr, vid -5 vägrade bilen starta med etanol i tanken (ingen motorvärmare, bilen hade stått under en jobbardag ca 8 tim) detta resulterade i bärgning till volvo verkstad där spridare rengjordes och cylindrar tömdes på etanol. Därefter tankade jag bensin från att det börjat bli minusgrader. Annars fungerade den och tyckte det var alldeles tillräckligt de 3år jag hade bilen.

Ah titta! Här ligger ju en vänster-bak k[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&a[…]

IMG_2057.jpeg Vad är det för liten sva[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knatt[…]