Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av koffen
Har precis köpt en V70D5 -05 som jag hittills är mycket nöjd med. Det enda som stör mig är att färddatorn visar alldeles för optimistiska förbrukningssiffror. Jag har mätt upp 5,4l/100km på en full tank men FD säger 3,9. Går det justera denna felmätning eller är det bara att leva med? Har för mig att det gick att korrigera Saabens färddator, jag hade tidigare, några procent hit eller dit. Men nu är det ju nästan 40% över visad förbrukning. :roll:
en färddator är ingen exakt vetenskap, den kan diffa upp till 40%i extrema fall, jag körde en V40 2v vintertid och använde bränslevärmaren väldigt mycket, färdatorn visade 0,55 och den verkliga förbrukningen var 0,90.

Snittförbrukningen får du mäta när du tankar, färddatorn säger inte så mycket egentligen, sedan så tycker jag att man ska mäta snittförbrukningen över en 12mån period, då får man med alla årstider/körsätt/sommar/vinterdäck/långturerna osv.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]