Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikko
Jag har haft motorvärmaren inkopplad ungefär tre timmar innan start på morgnarna och därefter kännt på slangarna till kylaren. Har då upptäckt att kylvätskan inte blir varm (åtminstone känns inte slangarna varma) nu när det är runt -15 till -20 grader kallt på morgnarna. Idag hade jag motorvärmaren på hela dagen på jobbet och på kvällen var slangarna någorlunda ljumma. Ska det vara så på en V70N?

Jag undrar därför att på tidigare bilar har slangarna blivit ganska varma på bara några timmar... :roll:
av Frigge
På din bil sitter det en blockvärmare, det är som det ska vara.
Användarvisningsbild
av CarMan
den stora slangen som går till kylaren blir inte varm fören motorns vatten temå når 88 grader.
(fel ställe att känn på)
Användarvisningsbild
av A80TD
Om det är samma utförande som till dieselmotorn (D5) så är effekten 400 W.
Jag måste tyvärr säga att jag är besviken på denna värmare. Sämst hittills av alla bilar jag haft erfarenhet av.
Användarvisningsbild
av Mikko
Ok. Då antar jag att det är som det ska vara då.

Tack för svaren!!! :)
av TerSve
Om man vill vara riktigt säker på att få ut full effekt på sin blockvärmare så kan man kolla att det är riktigt rent mellan block och värmarkropp.
Användarvisningsbild
av _Rick_
D5 har doppvärmare
Användarvisningsbild
av A80TD
_Rick_ skrev:D5 har doppvärmare
Nja, inte på min i alla fall. Det är en sån där klump som kläms fast mot blocket. Jag monterade den efter konstens alla regler, rent och fint motorblock, värmeledningspasta enl. anvisningen plus lite till så långt tuben räckte. Ändå tycker jag den är dålig på att värma motorn jämfört med doppvärmarna på tidigare bilar.
Om jag ids någon gång så ska prova lossa den och trycka dit några matskedar till med värmepasta och så klämma fast värmeskyddsfilt på utsidan som isolering.
Användarvisningsbild
av CarMan
A80TD skrev:
_Rick_ skrev:D5 har doppvärmare
Nja, inte på min i alla fall. Det är en sån där klump som kläms fast mot blocket. Jag monterade den efter konstens alla regler, rent och fint motorblock, värmeledningspasta enl. anvisningen plus lite till så långt tuben räckte. Ändå tycker jag den är dålig på att värma motorn jämfört med doppvärmarna på tidigare bilar.
Om jag ids någon gång så ska prova lossa den och trycka dit några matskedar till med värmepasta och så klämma fast värmeskyddsfilt på utsidan som isolering.
hur vet du att den är dålig på att värma motorn? jag kan själv inte komma å nått sett att mäta deta på.
Användarvisningsbild
av Driver64
A80TD skrev:...
Jag fick motorvärmare monterad när jag köpte min V70N Bi-Fuel men när jag använde den så luktade det hemskt i garaget och den gav väldigt dålig värmning av motorn (en Bi-Fuel kopplar om från bensin till gas när motorn blivit varm, och det skedde efter ungefär lika lång tid med eller utan motorvärmaren inkopplad). Efter lite tjat fick jag bilfirman att ta in bilen och då visade det sig att det var för mycket värmepasta pålagt. Efter åtgärd av detta har den slutat lukta och numera kopplas gasdriften in när jag backat ut bilen ur garaget.
V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]

Okej. Ja jag får samma som dig , 0122 l&arin[…]

Ok tack, ska kolla detta.