Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Jag har lite funderingar angående tomgången på min v70 2.5t -98. Jag monterade en original dump idag då det satt en öppen dump på den vid köp. Såg när jag hade loss kåpan vid gasvajern/spjället att en av hattarna som sitter på ett "träd" vid tomgångsmotorn var borta. Det är som 5st pluggade anslutningar där. Ska alla vara pluggade? Jag pluggade iaf den. Nu när jag har kört så kan tomgången svaja rätt mycket, men inte jämt. Ibland ligger tomgången på 700rpm och ibland på 900rpm. Ibland svajar den så mycket så bilen nästan dör. Vad ska tomgången ligga? Kan tidigare ha tagit loss en hatt pga att tomgångsmotorn kanske är kass?

Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Användarvisningsbild
av sweddan
Nu är bilen som den ska. Gjorde en ny ordentlig rengöring av tomgångsmotorn. Ser ut som ny och fungerar även som sådan :) Nu ligger tomgången stadigt på ca 900rpm.
Användarvisningsbild
av sweddan
Lucif3r skrev:Se där ja, bra att det var så enkelt :)

Ja, denna bil är/har varit lite "special", man hittar alltid något nytt :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hehe ja, det är spännande med gamla bilar :)
Min 945a var likadan, fick tamemigfasen vartenda fel, det ena konstigare efter det andra, och oftasts saker som i regel typ aldrig går sönder på dom modellerna.

V70in har också lite småsaker för sig, men det är ju det - småsaker... Än så länge :P
Användarvisningsbild
av sweddan
Lucif3r skrev:Hehe ja, det är spännande med gamla bilar :)
Min 945a var likadan, fick tamemigfasen vartenda fel, det ena konstigare efter det andra, och oftasts saker som i regel typ aldrig går sönder på dom modellerna.

V70in har också lite småsaker för sig, men det är ju det - småsaker... Än så länge :P
Hehe ja precis :) Känns som om jag har bytt det mesta snart :) Lite mer återstår dock innan jag är "nöjd" :)
Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]