Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Jag kör nu en S60 (-02)som börjar kännas gammal.
Tanten är havande och mina tankar lutar mot en lite nyare V70 (-06-09) så man kan slänga in barnvagnen där bak smidigt.
Tycker dock att skatten är dyr på min bil och värre blir det med en V70.
Men så upptäckte jag det där med miljöbil, en V70 flexifuel är ju bra mycket billigare i skatt.
Så jag läste runt lite och såg att många som kört på etanol fått problem med ryckig gång eller att motorn inte startar.
Och man "tjänar" väl inga pengar på att köra etanol heller eller?
Var det kanske bara dom tidigare etanol-motorerna som hade dessa problem?
Är det lungt om man bara tankar bensin lite då och då?
Eller ska man bara köra dessa bilar på bensin?

Jag undrar helt enkelt om det är dumt att köpa en flexifuel om man bara tänkt köra den på bensin?
Jag är medveten om att motorn inte är jättestark men har klarat mig bra med min nuvarande 170hk och känner att en mindre motor borde göra bensinkontot lite lägre.
Användarvisningsbild
av milktrucker
inte kollat på 2.4 bi-fuel metangas med 140 hk?
en gasbil har inte samma problem som etanolmotorerna och den går lite billigare även på gas.

2.0F(etanol) som sitter i nyaste V70-modellerna har haft ganska mycket problem, självantändning har förekommit. motorn är utväxlad som en japans 80-tals bil med 1.5L motor så den slits ut i förtid.

Ett annat alternativ är 2.5 FT som levererar bra med kraft, men förbrukningen är tämligen hög.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag för statistik på tankningar i mobilen och kör nu enbart på etanol. Spar 1.50-2kr/mil genom att köra på etanol. Snart minskar det till ca 1kr då EU tvingar Sverige att höja skatten på Etanolen. :(

Många här har kört enbart etanol i flexifuel-bilarna i många år utan relaterade problem.
Hade en V50 1.8f MY06 tidigare och körde billigare på etanol med den också.. Men där hade jag vissa startproblem på etanol i kallt väder ibland.. Så körde bensin dec-mars Något jag inte alls behövt med vår V60 T4F MY12.
Användarvisningsbild
av milktrucker
metangas är renare att använda samtidigt som det är framtidssäkert. biogas tillverkas lite varstans i sverige av gödsel, sopor etc.
Etanolen importeras från brasilien(sockerrör) eller görs den av nordeuropeiska sockerbetor av lantmännen. Det är inte hållbart i längden att odla bränsle på våra åkrar. Och om nu skatten ska höjas ytterligare på etanol så kommer det bli domedagen för E85 i sverige.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är tråkigt att oljelobbyisterna lyckats så bra i smutskastningen av E85...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/etano ... sitt-rykte

– Det vi har kommit fram till är att etanolen är ett hållbart bränsle. 65 procent är positiva effekter, 25 procent negativa och 10 procent neutrala. Där den gör mest nytta är genom att minska utsläppen av växthusgaser, hela 83 procent är postiva effekter, menar Edgard Dias Batista.

Effekten är så stor att den överbrygger de negativa effekterna som konkurrens med matproduktion och dåliga arbetsvillkor, menar han.
Användarvisningsbild
av milktrucker
joel80 skrev:Det är tråkigt att oljelobbyisterna lyckats så bra i smutskastningen av E85...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/etano ... sitt-rykte

– Det vi har kommit fram till är att etanolen är ett hållbart bränsle. 65 procent är positiva effekter, 25 procent negativa och 10 procent neutrala. Där den gör mest nytta är genom att minska utsläppen av växthusgaser, hela 83 procent är postiva effekter, menar Edgard Dias Batista.

Effekten är så stor att den överbrygger de negativa effekterna som konkurrens med matproduktion och dåliga arbetsvillkor, menar han.
ja ur miljösynpunkt är det bättre än fossil olja, men ger inte riktigt samma miljöprestanda som metangas.

Dessutom odlas raps/rybs redan för att täcka upp på dieselsidan. Om åkermarken i stället användes för livsmedelsproduktion så skulle matpriset sjunka(även indirekt köttpriset pga billigare spannmål) och avfallet kan vi ändå göra biogas av. Att odla föda i stället för etanol ger ett fungerande kretslopp i ett större perspektiv, därför är gas ett mångfaldigt bättre alternativ än etanol.

jag tror på etanol, men enbart som låginblandad, fast i högre %, gärna 15-20% för det klarar motorerna utan problem. finns 98 för de som inte vill ha etanol.
av malajo
Har läst lite mer om etanol och känner mer och mer att det går bort.
Kortare service-intervall på etanol-motorerna oxå?
Utväxlingen låter inte som något positiv då jag kör mest landsväg (90-140km/h).

Gas är jag tveksam till då dom bara har 20l tank till bensin, vet inte var jag kan tanka gas?
Är det den "vanliga" 2.4 motorn i dom annars?

Kollar just nu mest på vanliga bensin 140/170hk-motorn
av Rådlös
malajo: Du skall ha klart för dig att många av dom som har fått problem med E85 har aldrig kört någon FFV eller ännu mindre ägt någon.
Det är alltså många av ryktena som är osanna och grovt förvrängda från något som har varit en tillfällig bagatell. Och sagesmannen har alltså inte konstaterat det själv. Bara hört vad andra har sagt, som har hört vad andra har sagt, som har hört vad andra har sagt......

Joel80 har fört statistik. Det blir priset i klartext. Du kan själv beräkna med en enkel tumregel: Tag aktuellt E85-pris. Multiplicera det med 1,3. Jämför det med gällande bensinpris. Så länge du kommer under bensinpriset är det lönsamt med E85. 1,3 är den teoretiska merförbrukningen på E85 mot en motsvarande och jämförbar bensinmotor.
Detta gäller ju naturligtvis så länge man har kvar den nuvarande skattesatsen. Vad som händer efter omröstningen i höst återstår att se.

Och Milktrucker: Du pratar om metangas. Jag hoppas att du har klart för dig att så kallad Fordonsgas (metangas) består av minst 50% av fossil naturgas (levererad av Vladimir Putin) Fordonsgas är dessutom mycket sällsynt i norra delen av Sverige. Alltså i halva Sverige.
Användarvisningsbild
av joel80
För mig har förbrukningen under de år jag kört etanol varit ca 23-26% högre än med bensin. Alltså jag har legat strax under 1,3x mer..
Kan ju bero på att det i etanolen är 15% bensin (25% vintertid) så den "sanna" energimängden i det man tankar ur etanolpumpen är något över de 1,3x som det sägs att man ska räkna med. (Spekulerar bara alltså.. men mina siffror känns stabila och tillräckligt många tankningar för att vara tillförlitliga.) :)

Våran V60 T4F tror jag har 2000mil i serviceintevall. Vi kör inte så mycket per år med den så den servas precis som min jobb-bil, V70 D3, en gång per år.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Rådlös skrev: Och Milktrucker: Du pratar om metangas. Jag hoppas att du har klart för dig att så kallad Fordonsgas (metangas) består av minst 50% av fossil naturgas (levererad av Vladimir Putin) Fordonsgas är dessutom mycket sällsynt i norra delen av Sverige. Alltså i halva Sverige.
och vi har gasledning från ryssland hit? -nej det finns ingen gasledning hit från öst.
Det finns dock en gasledning från danmark i väst som ägs av svenska kraftnät. Den går genom öresund in i skåne och upp till göteborgsregionen och till stenungsunds plasttillverkning, men har förgreningar in till bl a gislaved. Alltså dansk metangas, dvs fossil, men svenska fordonsgas spär ut den med biogas från bl a Göteborg (Ryaverket), Lidköping (Kartåsen), Jönköping, Falköping, Vårgårda, Sävjsö och Skövde.

Tack för uppdateringen =)

Ramlade av en slump på den här gamla tr[…]

Har en 150mm roterande maskin också som jag […]

Men jag var otroligt tacksam över att person[…]