Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mille
Har problem med bensinen till min bil!
Var ute och körde en stund med kärran. Gick som vanligt utan några tecken på driftstörning. Stängde av motorn och lät den stå i ca 10 min.
Därefter startar den inte och jag har lokaliserat att felet beror på att det inte kommer bensin fram till motorn. Har kollat att den tänder...

Vad jag vet så sitter det två pumpar på bilen, en i tanken och en under förarstolen. Den under förarstolen har under en längre tid låtit väldigt illa (låtit som det sjunger om den) och jag har misstönkt att den kommer att gå sönder.

Dock - jag plockade loss bensinslangen innan huvudpumpen för att kolla om bensin kom fram till den och sedan inte kom längre än så. Jag vred på tändningen, men ingenting hände. Inget ljud från huvudpumpen, ingen bensin från pumpen i tanken.

Frågor:
1. Måste man virda nyckel till startmotorläget, för att pumparna skall starta eller räcker det med tändningen?

2. Bränslepumpsrelät (grönt till vänster), styr det båda pumparna eller bara den ena? Och i så fall vilken?

3. Hur kommer man åt förpumpen i tanken? Måste man plocka ned tanken eller kommer man åt den på annat sätt?

4. Finns det något annat jag kan kontrollera som jag har missat?

Tacksam för svar.
av Mille
jag har kollat samtliga säkringar och dessa är hela...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man behöver oftast göra ett litet klickande på starten för att relät ska dra.
Annars kan du ta loss kåpan på relät och trycka på det för hand eller sätt en kabel mellan 30 och 87 i hållaren. Siffrorna står på relät.

Det styr båda pumparna, förpumpen i tanken går via en egen säkring. (nr. 11)

Det låter som du har problem med tankarmaturen, det är vanligt att kablarna går av och att slanganslutningarna rostar. Följden blir att den stora pumpen måste suga bränslet från tanken själv, och får med sig lite luft genom sönderrostade anslutningar. Det är luften som låter illa i pumpen.

Sök på tankarmatur här på forumet så hittar du en hel del.
Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någon […]

Tvättat, får se hur det står sig […]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Maskinskadeförsäkring täcker mycket[…]

Sensorring bak Volvo V40

Kolla den här tråden, visserligen en V5[…]