...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#977138
Annars bor jag nära Sveriges i särklass sämst planerade område när det gäller parkering, Arenastaden. D.v.s. området kring Friends Arena.
Man bygger alltså en arena som rymmer samtliga kommunens invånare, men de första parkeringsplatserna blir klara först ett år senare!
Nu finns det fler parkeringsplatser, men alldeles för få. Varje gång det är något stor evenemang på Friends blir det svårt att hitta parkeringsplats hemma i närområdet.

Ett annat skräckexempel är Hammaby Sjöstad.
Där trodde man att främst par med utflugna barn skulle bosätta sig, pensionärer m.fl.
Därför planerade man in alldeles för få parkeringsplatser, samt inga dagis eller skolor.
Sedan visade det sig att väldigt många barnfamiljer flyttade in.... :roll:
Användarvisningsbild
av Micce1980
#977142
StringerBell skrev:Folk är otroligt lata ibland.

Och det är ju inte direkt de som är gamla eller har svårt att gå som parkerar för att spara fem steg till dörren.

Å andra sidan:
Dålig stadsplanering finns inte bara i storstäder. Utanför det stora stadsbiblioteket mitt i Halmstad är det viktigare att ha subventionerad boendeparkering precis utanför ingången än att där ha 10-20 min korttidsparkering för dem som snabbt behöver gå in och låna eller lämna tillbaka böcker. Istället för att använda det stora parkeringshuset 100m bort till boendeparkering mättas de närmaste parkeringarna till biblioteket av dagparkerade bilar så man som besökare till biblioteket måste fulparkera och snabbt springa och göra sitt ärende.

Det största problemet som jag upplevde det på Nissastrand var att det blev ibland fullt på gatorna för att det inte finns markerade p-fickor vilket leder till att folk parkerar lite hur som med varierande avstånd längs gatan. Räknade ut några gånger att jag inte fick plats på "min gata" eller paralellgatan just för att en inte haft vett att parkera vettigt. Kommunens enda svar var att "Ja men då måste ju de med husvagn lösa två biljetter". Hur ofta har du sett en husvagn i det området? :wink:

Kan hålla med om att de kunde haft några 15 min parkeringar på sidan av biblioteket där det också är vanlig parkering/boendeparkering. ??:-/

Angående P-huset hade jag en ruskigt lång konversation om att i alla fall de övre planen skulle kunna användas som vanlig parkering/boendeparkering men den gubben gick inte. Detta trots att p-huset knapps används förutom under kontorstid/butikernas öppettider.

Det lär inte heller bli bättre när de slopar (kanske redan har hänt) den parkeringen vid Sven Jonsons/Stellan Mörners Gata i samband med att fler lägenhetshus byggs i området.

Ett underbart område att bo i dock. Trevligt med närheten till stan och Östras Bageri dessutom :-)-)
av mikebike
#977177
Micce1980 skrev: Detta trots att p-huset knapps används förutom under kontorstid/butikernas öppettider.
Mittemot Friends Arena finns en stor parkering, som hyrs av Vattenfall. Den är naturligtvis tom kvällstid, varför folk började parkera där på kvällar när det var evenemang i Arenan. Jag tror hundratals fick böter där....
Även på Bilias parkering parkerade folk, med böter som resultat.

Numera kan man stå på både Vattenfalls och Bilias parkeringar, givetvis mot en avgift.
Likaså öppnar Skanska sitt parkeringshus och ställer ut folk som tar betalt.
av llesrof
#977253
Jag har det rätt bra trots allt. I det området där jag bor så är jag den som absolut närmast mellan ytterdörr och garage. Grannens garageplats till vänster om min plats ligger å ena sidan lite närmre deras men å andra sidan har de entrén på radhusets kortsida så det blir ett par meter längre i alla fall. Jag har kanske 12 meter till garaget. Jag jobbar inne i stan men på rätt sida. Vi håller till lite utanför centrum så jag slipper köra genom stan. Dessutom är parkeringen gratis (än så länge) och det är lätt att få en plats eftersom jag brukar vara rätt tidig.
Användarvisningsbild
av joel80
#977299
På min uppfart är det oftast inte så svårt att få plats med bilen...
Skulle vara om det snöat några dm då och man måste ut och skotta sig en plats först. ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
#977712
Samma här, även om jag oftast ställer bilen inne i garaget. :D Jag har alltid haft policyn att inga grejor skall hindra min bil att stå inomhus.
Användarvisningsbild
av joel80
#977820
V60 får stå i garaget... Den har inte VOC och uppvärmning om så behövs så den "vann" garageplatsen över V70'n. :)
Tur att man har dubbelgarage annars hade inte nån av bilarna fått plats inne. (känner mig lite bortskämd.. Fast å andra sidan kostade huset inte hälften av vad en 2-3a i Stockholm gör.
Användarvisningsbild
av erikn
#977919
joel80 skrev:V60 får stå i garaget... Den har inte VOC och uppvärmning om så behövs så den "vann" garageplatsen över V70'n. :)
Tur att man har dubbelgarage annars hade inte nån av bilarna fått plats inne. Bild (känner mig lite bortskämd.. Fast å andra sidan kostade huset inte hälften av vad en 2-3a i Stockholm gör.
Bor i Tumba, vi byggde kåk för 15 år sedan. Den kostade då ca 2,5 inkl tomt, avgifter m.m. En kåk i området såldes häromdagen för ca 5 miljoner.

Vi har just nu 4 bilar på vår uppfart, frugan och jag varsin, samt döttrarna varsin. Hojen står i garaget :D

Vi har huvudkontor i Hammarby sjöstad, sedan 2008. Det var min huvudarbetsplats. När de höjde avgiften till p-platsen jag hade där sade jag upp den samt sa till chefen att vi kommer träffas väldigt mer sällan. Jag är glad att vi även har en fabrik och lager i Nykvarn. Samma avstånd, men nästan ingen trafik, gratis p-plats med ström till motorvärmare. Jäkla stor skillnad.
Att åka till jobbet i stan skyr jag som pesten, vill inte dit. Blir dock oftare nu för tiden då jag skaffat A-kort och hoj. Gratis p-plats 50 m från porten till jobbet samt att det går att tråckla sig genom trafiken.
av mikebike
#978017
På andra sidan gatan finns det gott om parkeringsplatser:
Bild


Efter att ovanstående bil åkt dröjde det inte ens en minut innan nästa bil parkerade på samma ställe:
Bild
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]