Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Jag har en V70 -04 D5 som jag ungefär var tionde gång har problem att lägga i backen. Den vill helt enkelt inte. Det brukar lösas genom att man släpper upp frikopplingen och trycker ner den igen, eller rullar bilen lite.

En arbetskamrat har en V70 -01 med samma problem. När han försökte lösa problemet för något år sedan så sa dem på volvo att han var tvungen att byta lådan, men en annan verkstad bytte något betydligt enklare (vet inte vad) så att problemet försvann - dock bara i 1-2 månader, sen kom problemet tillbaka.

Vad kan problemet vara? Verkar vara något med backspärren. Någon sliten plast detalj i växelföraren (hade det problemet på min 745 -92)? Några idéer?

/Marbas
av Daddan
Detta beror väl på att kuggarna i lådan står rakt mot varandra? Har varit så som du beskriver det på alla manuella bilar jag kört, oavsett märke. Byt till automat så slipper du problemet!
Användarvisningsbild
av Raggz
Marbas skrev:Jag har en V70 -04 D5 som jag ungefär var tionde gång har problem att lägga i backen. Den vill helt enkelt inte. Det brukar lösas genom att man släpper upp frikopplingen och trycker ner den igen, eller rullar bilen lite.

En arbetskamrat har en V70 -01 med samma problem. När han försökte lösa problemet för något år sedan så sa dem på volvo att han var tvungen att byta lådan, men en annan verkstad bytte något betydligt enklare (vet inte vad) så att problemet försvann - dock bara i 1-2 månader, sen kom problemet tillbaka.

Vad kan problemet vara? Verkar vara något med backspärren. Någon sliten plast detalj i växelföraren (hade det problemet på min 745 -92)? Några idéer?

/Marbas

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... sc&start=0
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:Jag har en V70 -04 D5 som jag ungefär var tionde gång har problem att lägga i backen. Den vill helt enkelt inte. Det brukar lösas genom att man släpper upp frikopplingen och trycker ner den igen, eller rullar bilen lite.

/Marbas
när detta händer, testa att stänga av motorn utan att röra kopplingspedalen, går växeln nu i så behöver du smörja splinsen, viktigt att detta smörjs med rätt fett!
av Marbas
Fick samma problem med backen idag, och provade det CarMan skrev. Och när motorn var avstängd så gick det hur lätt som helst att lägga i backen. Tolkar detta som att splinsen behöver smörjas.

Då är följdfrågan (eller snarare frågorna):

- Är detta ett avancerat jobb, med andra ord, kostar det mycket?

- Vad händer om man inte gör det, utan jag finner mig i problemet med att lägga i backen? Tar lådan stryck av detta?

Vad rekommenderar ni - lägga ner energi på att fixa det, eller leva med det? Bilen har gått 12000 mil så den är ju rena barnet (nästan i alla fall).
av Frigge
Marbas skrev:Fick samma problem med backen idag, och provade det CarMan skrev. Och när motorn var avstängd så gick det hur lätt som helst att lägga i backen. Tolkar detta som att splinsen behöver smörjas.

Då är följdfrågan (eller snarare frågorna):

- Är detta ett avancerat jobb, med andra ord, kostar det mycket?

- Vad händer om man inte gör det, utan jag finner mig i problemet med att lägga i backen? Tar lådan stryck av detta?

Vad rekommenderar ni - lägga ner energi på att fixa det, eller leva med det? Bilen har gått 12000 mil så den är ju rena barnet (nästan i alla fall).
Jobbet att smörja upp det är detsamma som att byta koppling.
Gör du det inte riskerar du att slita på kopplingen varje gång du har svårt att få i en växel. Symtomet är precis samma som att du inte frikopplar ordentligt när du ska lägga i en växel, lamellen stannar inte så mycket som den borde o friktion uppstår mellan svänhjul och lamell.

Detta har börjat hända min v70 -12.. byt[…]

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]

Då är det lättare att bara sä[…]

Har åtgärdat den med 556!