- lör 14 mar 2015, 22:04
#957648
Har haft två personalbilar, tanken är ju att ditt företag ska gå +/- noll på att ge dig en bil istället för pengar som en del av lönen.
Fördelar, de drar av bruttopengar på din lön, vilka de inte behöver betala sociala avgifter för och de betalar bilhyran "momsfritt"
Och som sagt ovan - för denna "förmån" får du sedan betala ett förmånsvärde!
Min första personalbil plockade jag ut 2009, var sugen på en V50 redan då men Volvo var dyra som personalbilar
(dessutom fick man betala två ggr för extrautrustningen, (kinetic/momentum/summum hade egna högre förmånsvärden)
Priser ex (nettoavdrag) 2009:
Volvo C30 1,8 F Flexifuel Kinetic 3021kr/mån
V50 1,8 F Kinetic 3558kr/mån
Priser (nettoavdrag) 2012:
V60 D3 (163hk) Momentum 4260kr/mån
* Vid körsträcka överstigande 2 000 mil/år sker en övermilsdebitering om 7,50 kr/mil, vilket motsvarar 2,68 kr/mil vid 53% marginalskatt
Valet föll istället på en riktig uddabil, Peugeot 407 SW 2,0 Bioflex 140hk 3058kr/mån
Halvskinn, xenonljus, navi, premium- kommunikation- och businesspaket, glastak och allt vad det fanns... dessutom 20% rabatt på förmånsvärdet då det var hetaste "miljöbil" då! Fanns bara ett fast förmånsvärde på modellen, värderat på 199000kr fast min gick lös på 263000:-
Hade aldrig i min vildaste fantasi någonsin nuddat vid tanken på att köpa franskt privat, men då firman stod för allt tänkte jag varför inte?
Måste säga att jag blev positivt överraskad, komforten var ju toppen och allt "lullull" var ju kul, så när jag skulle byta efter tre år blev valet en
PEUGEOT 508 SW 2.0 HDi Allure Business (med vanlig växellåda, se upp för 1,6eHDi m. robotlådan) för 4599:-/mån men här kände jag att smärtgränsen var nådd, med bruttolöneavdraget och förmånsvärdesbeskattning och ändå få stå för bränslekostnaden försvann alltför många sköna tusenlappar ifrån lönelappen!
Men jag tröttnade på den anställning jag hade då och slutade efter 14 månader (man kunde då bryta kontraktet kostnadsfritt efter 12mån)
Så nu fick jag chansen att bli med den V50 som jag aldrig lyckades få in i offerterna, en MY10 V50 D5 Summum som någon annan leasingåkare lyckats kryssa upp i nästan nypris 400000kr, blev min för mindre än en tredjedel av den summan efter tre år och 10800mil!
Fördelar personalbil, fast kostnad, försäkring/skatt/sevice/en omgång däck är inbakat, man vet sina utgifter.
Inte mycket billigare/dyrare - beroende på vem som ger exemplet, något bilbolag visade på 15000kr/billigare per år att åka C30 personalbil än motsvarande bil köpt ny privat... kan nog bli lika mycket åt andra hållet
Tristare, svårt att kunna tona rutor/byta fälgar/eftermontera drag/extraljus om man gillar sådant.