Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#956235
Hej,

Har en V70N -04 där kupefläkten går på högvarv trots att motorn är avstängd och bilen är låst. Detta har pågått i ca 1 vecka.
Testade idag att plocka bort en pol från batteriet för att nollställa allt.

Felet var borta när jag sedan startade bilen och testade första gången.....men nu andra gången vi körde så är felet tillbaka igen.

Vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp.
mvh

Johan
#956242
Jag vet att kupéfläkten kan starta efter att man stängt av bilen på sommaren när AC har fått jobba ganska hårt och vad jag har förstått är det för att blåsa ur fukten som blir vid förångaren när man använder AC.
Hur länge går den för dig är det ända tills batteriet är tomt? Sen skulle det vara bra att läsa ut felkoder.
Föresten så har du råkat att posta i fel kategori men någon moderator kommer säkert att flytta tråden till rätt kategori :)
#956668
Tack för att ni flyttat till rätt tråd, klumpigt av mig :oops:

När jag mätte spänningen idag så låg det bara på 9,2V.Jag har satt batteriet på laddning över natten. Vet inte om fläkten kan börja spöka om det inte är rätt spänningar? Bara gissningar. Får fortsätta felsöka imorgon.
Upptäckte även att fläkten går i bilen fast man ändrar till manuell och stänger av den.
HUr länge fläkten går efteråt vet jag exakt inte, men 30 min efter bilen varit avstängd gick den fortfarande på högvarv, vilket jag aldrig upplevt tidigare.

Skall försöka åka till min bilhandlare och se ifall han kan få fram några felkoder.

mvh
Johan
#957023
Uppdatering:

Var idag på Volvo-verkstaden för att läsa ut felkoder. Inga koder visades :(
Mekanikern misstänkte dock att det kunde vara fläktmotståndet.

Under tiden kör jag en ful-lösning. Sliter ut säkring 26 ( 30A ) som är kopplad till AC:n efter avstängning. Den sitter till vänster om ratten.

Jag får väl ta och beställa ett fläktmotstånd och testa att byta det.

/Johan
#958098
Hade samma problem 2007 eller 2008. En dag när jag stängde av bilen så fortsatte fläkten gå på högvarv. Fick rycka säkringen varje gång (minns ej vilken)
och sätta tillbaka den när jag ville ha igång fläkten igen. Dock ganska jobbigt då den gick på max och inte gick att reglera.

Mekanikern bytte fläktmotståndet (utan att byta kupéfläkten) för att jag skulle komma billigare undan. Fungerade bara några dagar, sen blev det motsatt effekt, dvs
fläkten fick inte igång alls.

Bytte fläktmotstånd igen (utan att betala) på samma verkstad. Vill minnas att det bara fungerade över dagen och sen var det samma visa igen.

Tredje gången gillt på samma verkstad konstaterades att kupéfläkten hade brunnit. Vill minnas att det luktat bränd plast i kupén
och när jag såg hur fläkten såg ut så förstod jag varför. Hade faktiskt kunnat sluta illa.

Bytte hela kupéfläkten samt använt det sist monterade fläktmotståndet (den hade klarat sig) och sen dess har det aldrig krånglat igen.

Anledningen till att de två första motstånden gick sönder (om de ens var sönder) berodde på att kupéfläkten var för trög helt enkelt.
Mekanikern hade enligt sig själv smort in denna, men i så fall hjälpte det knappast. Vem vet, hade man istället bytt kupéfläkten och använt motståndet
som satt från första början så hade det kanske fungerat. Ledsen för all text men någon kanske blir klokare av detta iaf ;)
#958123
Uppdatering: Jag har nu bytt fläktmotståndet.....Inte helt lätt!
Fick plocka bort handsfacket ( 8st torx skruvar, T25 ), sedan fick jag lossa hela kupéfläkten som satt med 5st ( T25 ) varav en satt riktigt långt in och var svår att komma åt!!!
När man fått bort fläkten, fick man plockar isär denna för att sedan byta motståndet.

Innan man monterar tillbaka fläkten rekommenderar jag att man prova så att den fungerar.

Min fläkt fungerar som vanligt igen och stängs numera av när jag stänger av bilen. Vi får hoppas att det enbart var motståndet och att det kommer fungera ett tag.

Tack för all hjälp :-)

mvh
Johan
#964796
Jag hade samma fel på min S60 -06 fläkten stannade inte, jag fick ta ur säkringen för att inte batteriet skulle ta slut. En begagnad fläkt komplett med tyristor (fläktmotståndet) från Laga monterade jag idag så nu är problemet löst. Tack för alla tips med om problemet.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]