- tor 26 feb 2015, 23:00
#952794
Har en 945 årsmodell 92, registrerad hösten 1991, med ECC som har gått idag drygt 37 000 mil, B230FB med automat.
För 2,5 år sedan lämnade vi in bilen till lokal verkstad som tyvärr satte in en begagnad kupefläkt som har haft oljud men funkat skapligt tills nyligen.
Anledningen till att jag lämnade in den var för att jag trodde att kupefläkten satt mitt under instrumentbrädan som lät för jobbigt(vilket var fel).
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Senaste tiden har kupefläkten snurrat ibland och ibland gick den inte, slutligen la den av helt.
Googlade friskt för att få tips och nu vill jag återgälda alla bra tips med min felsökning och lösning.
Började att kontrollmäta alla 3 säkringarna som var hela, satte reglaget på högsta fart (läge 5) och hörde att relät drog men fläkten var död.
Kontrollerade felkod, fick fram 1-6-1 vilket skall betyda att solsensor är kass och det inte blir någon sänkning med 3 grader soliga dagar vilket jag inte bryr mig om, glömde bort att kolla om den kunde visa fler felkoder.
Fann en tråd som beskrev hur man kom åt kupefläkten
ta bort plastkåpan / dörrtröskel högerfram
ta bort platskåpan som täcker JETTRONIC enheten på höger sida under handskfacket
ta bort skivan som sitter under handskfacket, 3 plastlåsningar som vrids 90 grader
lossa 2 skruv som håller JETTRONIC boxen (sitter ovanför och under kabelkontakten)
lossa 3 skruv som håller ställningen till boxen
äntligen är kupefläkten möjlig att få bort genom att lossa 3 skruv
satte på tändningen och fläkt kontroll på max (läge 5), ingen fart på fläkten
snurrade igång med handen och då gick fläkten lite hjälpligt men ojämnt
tog bort sladden och mätte spänningen, varierade mellan 5-12 volt beroende på reglageläge
försökte att få fram kolen för det var troligen de som var slut, fick loss plattan med glidlager men den böjdes lite granna
och jag lyckades inte få fram kolen som kanske skulle kosta 200 kr och fläkten vara allmänt risig på utsidan så jag gissade att det var ingen ide att kämpa vidare.
slutsats att kupefläkten var kaputt och jag inte ville köpa en begagnad igen för dyra pengar som troligen skulle lägga av igen.
Googlade igen, jämförde priser från Skruvat, VPART, SCSTYLING, SOFTBILDELAR
Googlade på 3 olika artikelnummer och fick träff i UK, US och plötsligt en tysk firma som hade ett pris som blev 100 kr lägre än Softbildelar,
http://www.polar-parts.de/air_condition ... _548_0.htm
91 euro inkl moms och frakt, beställde söndag, packades måndag, gick först med DHL med proffsig hemsida så man kan följa försändelsen
tyvärr används Postnord i Sverige, onsdag eftermiddag säger de att försök lämna vid min bostad utan att mejla eller SMSa i förväg/efteråt.
Torsdag gick jag in på DHL och då såg jag att det var framme på min ort, ringde DHL och de konfirmerade att Posten skulle leverera.
Körde till Post i butik och visade DHLs + Postens web sida med leveransnummer.
Torsdag kom jag hem med paketet efter jobbet och då hade aviseringen delats ut 1 dag efteråt, hallå eller Postnord verkar inte klara av SMS eller mejl.
Bilderna på dela olika säljarna av pirat fläkten ser identiska ut.
Verkar vara samma pirat fläkt för 740 och 940 med AC.
Det jag fick göra var att såga/fila upp för sladden sticker ut på ett annat ställe än den gamla Delco USA fläkten.
Dessutom fick jag såga av "knoppen/toppen" på plastkäpan och fila ett rund hål (3-4 cm) eftersom piratfläkten har en rund utbuktning som tog emot.
När jag skulle slänga kartongen fanns jag en plastadapter som jag inte monterat, kanske kan behövas om piratfläktens hjul tar emot. Läste på någon UK/US site om att andra monterat piratfläkt och inte behövt distansringen. Sparar den tillsvidare ifall att
Vilket drag det är nu med den nya piratfläkten, inte helt tyst men vad gör det i en bil med stereo:-)
För 2,5 år sedan lämnade vi in bilen till lokal verkstad som tyvärr satte in en begagnad kupefläkt som har haft oljud men funkat skapligt tills nyligen.
Anledningen till att jag lämnade in den var för att jag trodde att kupefläkten satt mitt under instrumentbrädan som lät för jobbigt(vilket var fel).
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Senaste tiden har kupefläkten snurrat ibland och ibland gick den inte, slutligen la den av helt.
Googlade friskt för att få tips och nu vill jag återgälda alla bra tips med min felsökning och lösning.
Började att kontrollmäta alla 3 säkringarna som var hela, satte reglaget på högsta fart (läge 5) och hörde att relät drog men fläkten var död.
Kontrollerade felkod, fick fram 1-6-1 vilket skall betyda att solsensor är kass och det inte blir någon sänkning med 3 grader soliga dagar vilket jag inte bryr mig om, glömde bort att kolla om den kunde visa fler felkoder.
Fann en tråd som beskrev hur man kom åt kupefläkten
ta bort plastkåpan / dörrtröskel högerfram
ta bort platskåpan som täcker JETTRONIC enheten på höger sida under handskfacket
ta bort skivan som sitter under handskfacket, 3 plastlåsningar som vrids 90 grader
lossa 2 skruv som håller JETTRONIC boxen (sitter ovanför och under kabelkontakten)
lossa 3 skruv som håller ställningen till boxen
äntligen är kupefläkten möjlig att få bort genom att lossa 3 skruv
satte på tändningen och fläkt kontroll på max (läge 5), ingen fart på fläkten
snurrade igång med handen och då gick fläkten lite hjälpligt men ojämnt
tog bort sladden och mätte spänningen, varierade mellan 5-12 volt beroende på reglageläge
försökte att få fram kolen för det var troligen de som var slut, fick loss plattan med glidlager men den böjdes lite granna
och jag lyckades inte få fram kolen som kanske skulle kosta 200 kr och fläkten vara allmänt risig på utsidan så jag gissade att det var ingen ide att kämpa vidare.
slutsats att kupefläkten var kaputt och jag inte ville köpa en begagnad igen för dyra pengar som troligen skulle lägga av igen.
Googlade igen, jämförde priser från Skruvat, VPART, SCSTYLING, SOFTBILDELAR
Googlade på 3 olika artikelnummer och fick träff i UK, US och plötsligt en tysk firma som hade ett pris som blev 100 kr lägre än Softbildelar,
http://www.polar-parts.de/air_condition ... _548_0.htm
91 euro inkl moms och frakt, beställde söndag, packades måndag, gick först med DHL med proffsig hemsida så man kan följa försändelsen
tyvärr används Postnord i Sverige, onsdag eftermiddag säger de att försök lämna vid min bostad utan att mejla eller SMSa i förväg/efteråt.
Torsdag gick jag in på DHL och då såg jag att det var framme på min ort, ringde DHL och de konfirmerade att Posten skulle leverera.
Körde till Post i butik och visade DHLs + Postens web sida med leveransnummer.
Torsdag kom jag hem med paketet efter jobbet och då hade aviseringen delats ut 1 dag efteråt, hallå eller Postnord verkar inte klara av SMS eller mejl.
Bilderna på dela olika säljarna av pirat fläkten ser identiska ut.
Verkar vara samma pirat fläkt för 740 och 940 med AC.
Det jag fick göra var att såga/fila upp för sladden sticker ut på ett annat ställe än den gamla Delco USA fläkten.
Dessutom fick jag såga av "knoppen/toppen" på plastkäpan och fila ett rund hål (3-4 cm) eftersom piratfläkten har en rund utbuktning som tog emot.
När jag skulle slänga kartongen fanns jag en plastadapter som jag inte monterat, kanske kan behövas om piratfläktens hjul tar emot. Läste på någon UK/US site om att andra monterat piratfläkt och inte behövt distansringen. Sparar den tillsvidare ifall att
Vilket drag det är nu med den nya piratfläkten, inte helt tyst men vad gör det i en bil med stereo:-)
Senast redigerad av 1 adbsos, redigerad totalt 0 gånger.