Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
#1414583
En fundering. Är det korta sträckor som dödar värmaren eller är det att de inte få bli genombränd med jämna mellanrum?
I mitt fall brukar jag sätta igång med timar så den är klar vid 7, vet inte hur länge den går, styrs ju på utetempen. Men jag kör typ 2km till dagis/skola o stänger av bilen, sen startar jag upp och kör 14km. Bör jag ha auto av och köra ner till dagis och sedan starta manuellt när man kör till jobbet? Är ju inte alltid jag använder timern. Eller skall jag sätta den på auto?
av Lövet
#1414587
pb81 skrev:En fundering. Är det korta sträckor som dödar värmaren eller är det att de inte få bli genombränd med jämna mellanrum?
Det är tid som räknas. Värmaren har ingen aning om bilen rör sig eller inte. Kör man värmaren typ 10 minuter så får den upp rätt temperatur utan problem.
Användarvisningsbild
av pb81
#1414588
Så då bör jag kunna ha den på auto även om jag bara kör 2km och stänger av. Den lär ju hinna bränna av på restrerande 14km. Om.... Den inte hunnit bli så varm så den inte startar igen vill säga? Hehe
av Lövet
#1414597
pb81 skrev:Så då bör jag kunna ha den på auto även om jag bara kör 2km och stänger av. Den lär ju hinna bränna av på restrerande 14km. Om.... Den inte hunnit bli så varm så den inte startar igen vill säga? Hehe
Jadå, viktiga är bara att den inte hinner stänga av sig i mellan. Dvs om du åker 7:00 skulle jag sätta timern 7:15 så värmaren garanterat går utan avbrott.
Användarvisningsbild
av pb81
#1414620
Det får nog bli manuell start när man stängt av vid skolan de dagar jag inte kört med timer. Så hinner den ju gå ett bra tag. Dryg pryl att laga. Som det är nu kommer motortempen upp i 88 precis när jag kommer fram till jobbet utan extravärmaren =)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1414701
joel80 skrev:
apersson850 skrev:Jag har provat vid ungefär -10°C. Utan värmare tog det 10-12 km innan värmen i bilen kändes "go". Med värmare ungefär 2 km.
Vad har du för slags körmönster då? Mina tester var i och för sig i 0-gradigt, men det tog inte mer än ca 3km innan det var varmluft som sprutade ur reglagen utan autovärmaren. Då med en snittfart på ungefär 30-40km/h.. genom bostadsområden med mest 50-vägar.
Hittade en flera år gammal fråga som jag tydligen inte sett, och därför inte svarat på. Körmönstret var knappt en kilometer i stadstrafik (ett kors, två cirkulationer), sen landsväg 90 km/h.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1414708
Lövet skrev: tis 24 nov 2020, 17:15
pb81 skrev:Så då bör jag kunna ha den på auto även om jag bara kör 2km och stänger av. Den lär ju hinna bränna av på restrerande 14km. Om.... Den inte hunnit bli så varm så den inte startar igen vill säga? Hehe
Jadå, viktiga är bara att den inte hinner stänga av sig i mellan. Dvs om du åker 7:00 skulle jag sätta timern 7:15 så värmaren garanterat går utan avbrott.
Men om man kör en längre sträcka håller ju värmaren på och startar och stoppar hela tiden om det är lite kallt.

Är bilen/motorn varm och jag stannar vid ett rödljus tex så sjuknker ju motortempen eftersom motorn inte belastas och kupevärmen tar värmen från motorn. Värmaren startar.....

Så gasar man iväg och motorn belastas och blir varm, Värmaren slår av.

Så håller det på om det tex är varierande trafik, Värmaren kan ju knappast hinna bli ordentligt varm varje gång. Det blir ett väldans flipprade på/av i autoläge vid vissa temperaturer när den bara behövs korta stunder.

Är det varm ute är det inga problem, då går den ju bara i början, och är det svinkallt är det heller inga problem för då går den ju hela tiden.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av William85
#1414709
Alla har vi nog våra individuella vanor som funkar bäst för var och en, själv har vi ungefär samma körmönster med förskolelämning och rätt mycket kort tätortskörning, så jag har Autoläget avstängt för dieselvärmaren. Vinterrutinen oftast en manuell start av värmaren 15-30minuter före avfärd via VOC-appen och sen får den gå en stund under körningen tills jag manuellt stänger den med två tryck på blinkersspakens ”OK” knapp (då färddatorn sparar senaste menyläge som då är värmare på/av)

Vi kör mycket värmare och därför toppar jag upp batteriet med laddning emellanåt.

Värmaren kommer ju inte gå sönder omedelbart vid ogynnsam drift, är väl bara köra på och se vad som funkar för en själv. Vara lite uppmärksam i början :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1414710
William85 skrev: ons 25 nov 2020, 12:06 Värmaren kommer ju inte gå sönder omedelbart vid ogynnsam drift,
Nej men efter ett tag. Jag har kört slut på 3 st. Det är tex väldigt irriterande om auto är på och man behöver backa ut bilen från garageuppfarten för att ta bil nr två och värmaren drar igång trots sman kör 10 sekunder med bilen.
Användarvisningsbild
av pb81
#1414717
Det hållbara alternativet verkar vara Auto = Off.. När det är närmre nolla eller mindre så kan man ju köra timer för då kommer den ju snurra ett tag, sen startar jag inte den mer för då är den ju redan 50-60 grader. Är det runt 6-8 grader som nu så startar jag manuellt när jag hoppar av vid dagis, så får den gå till jag startar o kör kvarten till jobbet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Som rubriken lyder! Skulle ha igång pä[…]

Det är inte ett kass hjullager?

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]