Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sorensen
Hej alla,

Ett enkelt fråga, nu det är tid för hjulbyte. Hur förvarar i era däck/hjul? Med eller utan luft i? Har hört att man skal tömma dem för luft, om man staplar dem. Kan det stämma?
Användarvisningsbild
av lennarte
sorensen skrev: Har hört att man skal tömma dem för luft, om man staplar dem. Kan det stämma?
Har aldrig hört talas om. Däremot att dom ska ligga ner, eller hänga på väggen. Jag har mina stående i ett hemmagjort ställ i ett förråd under min carport. Där blir inte fruktansvärt varmt på sommaren ( ligger mot norr) och inte ruggigt kallt på vintern ( två väggar mot huset). Funkar bra för mig.

Mvh
Lennart
av *pettson*
Alltid pumpade i tempererad miljö..
Men eftersom 99% av svenska folket förvarar sina däck antingen hängandes på vägg, stativ, eller staplat och egentligen inget gör med dom, så gör jag ett antagande om att det går att förvara dom som du önskar. Det så länge du inte förvarar dom i permafrost eller mitt i solen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tömma ur luften känns ju som ett superbra recept för att få torrsprickor. Själv brukar jag alltid åka och kontrollera trycket innan jag monterar av däcken.
Förvarar mina i förrådet staplade, svalt och mörkt.

Stapling är väl inte den bästa metoden, men det är iaf bättre än att ha dom "ståendes" på golvet lutade mot en vägg t ex.
av rid54
Förvaring av däck... Troligen endast intressant för försvaret (tidigare) som kunde ha bilar i decennier utan att köra mer än nåt tusental mil och hade däck för krigsförbrukning i förråd... också i decennier. Däck överlever kanske 5 år i bruk, i aggressiva miljöer och med knådning och hetta och kyla och stötar och UV-ljus. Att ställa/lägga/hänga/whatever dem på ett skuggat ställe när de inte används pga fel säsong, liksom, torde knappast påverka dem alls. Men att tömma ur luften låter som en dum idé, det borde ge möjlighet till deformation och att däcket släpper från fälgen. Om de inte är tänkta för bilhistoriskt bevarande eller arvegods tror jag det räcker med att de ställs -pumpade- på nåt ställe där det är "normala" temperaturer och skuggat.
av Lövet
Att ha hjul utomhus i stark sol är väl rätt dåligt men i övrigt tror jag de kan förvaras lite hur som helst. Ett par däck ska tåla hundratals kilo per däck, inte lär de bli deformerade av sin egen vikt om de förvaras stående.
av *pettson*
LarsBd skrev:
*pettson* skrev:så länge du inte förvarar dom i permafrost
Varför inte?
Fälgfärg verkar inte uppskatta det. Om det sen är kylan eller om det är spannet i temperaturomslaget som gör problemet låter jag vara osagt.
Varken metall eller gummi lär skadas av riktigt kall förvaring.
Felkod

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]