Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#917738
perhall skrev:Är inne på tredje vintern med mina Hakka 7 och de är förskräckligt bullriga. Har ändå laminerade rutor och 16".
Good Year brukar ha betydligt tystare dubbdäck men också avsevärt sämre grepp.
/PH
Beklagar, men har också laminerat och åker med goodyear ug dubbat. Samma rundgång här. Satt på vägen hem och längtade efter sommardäcken :(
#917774
Jag kör med Hakka 8, 215-55/17. Låter inget extra. Är hur nöjs som helst. Har visserligen kört en vinter med dem, men ljudnivån på mina däck har alltid varit låg.
#917808
iigloo skrev:Har nya Hakkan 8 och inkörda. De för ganska bra väsen. Låter som rundgång i vissa hastigheter.
Kan bara hålla med efter en säsong med dem. Just kring 80 km/h +- lite så tycker jag att det låter som hela bilen hamnar i någon resonans. Har haft hakka 5 och 7 (fast på V70, V60 nu) och tycker de var klart tystare, men bilen spelar såklart roll. Blev ett par Continental nu på andra bilen (S60) och de åker på på söndag, får se om de är bättre.
av Lövet
#918166
Har tyvärr hört mycket dåliga rapporter om buller på Hakkapellitta på sistone.

Kör Michelin X-ice på senaste 2 bilarna och inte upplevt några bullerproblem.
Användarvisningsbild
av falcon
#918594
Lade på mina Hakka 8 i går 215/55 R17 visst låter dom mer än än sommar sulorna men inte så jag kan förstå varför alla gnäller att dom har högt ljud.
jag har 2,8 bar i mina.
jag har normalt 2st barn som väsnas samt att radion normalt är på, men sitter jag ensam i bilen och slår av radion och drar ner rutan så visst tusan hör jag att det knattrar på som den.
kan ljudet vara olika beroende på vilken dimension man har?
#919208
Jag har nu testat med att öka till 2,8 bar iframhjulen och tycker mig märka en förändring i ljudet. Jag tror faktist att det blivit lite tystare. I eftermiddag ska jag mäta med decibelmätare.

V70 D5 med 205/60-16
2,8 bar i fram
2,6 bar i bak
#919273
Tillverkade i ryssland gäller alla nokia vinterdäck då nokias ryska fabrik är större och modernare än deras finska.

mvh jensa
#919361
Har nu mätt ljudvolymen med 2,6 respektive 2,8 bar lufttryck i framdäcken och 2,6 bar i bakdäcken.
Mätte med appen "Buller" på en androidlur monterad i hållare bredvid start/stopp-knappen på motorväg, farthållare 110 km/h. Mätte 1 minut.

Resultat:
2,6 bar - 76,3 dB(A)
2,8 bar - 76,2 dB(A)
#919410
Det där med hur man upplever störande ljudbär väldigt subjektivt. En del är känsliga för ljud med hög frekvens och andra är känsliga för ljud med låg frekvens. Därför kan likadana däck på exakt likadana bilar körda i samma hastighet på samma ställe bullra förskräckligt mycket för en förare medans en annan tycker att det var väldigt tyst och fint.

Har Continental dubbade på XC70 samt på firmabilen. I XC70 märks det på ljudet att det är dubbade däck men på firmabilen är det omöjligt att höra skillnad pga allt annat som väsnas i den bilen...

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]